Een nagekomen stuk spoordijk in Bovenkerk

Nu we het toch over foutjes hebben: tijdens de voorbereiding voor mijn lezing voor de Vereniging Historisch Amstelveen kwam ik er achter dat ik in Sporen 1 een stuk overgebleven Haarlemmermeerlijn over het hoofd heb gezien. Niet veel – een paar honderd meter – maar toch. Goed dus dat er een vierde druk komt. Kan ik dat nog rechtzetten.

In januari 2007, toen ik het spoor tussen Aalsmeer en Amstelveen verkende, heb ik het stuk tussen Schinkeldijk en Bovenkerk redelijk snel aan me voorbij laten gaan. Ik had van een enkele kenner begrepen dat er weinig tot niets meer lag. En bij eerste inspectie zag ik niets dat op een oude spoorlijn leek. Dit hoekje tussen Aalsmeer en Bovenkerk was behoorlijk overhoop gehaald en bebouwd.

Maar zo makkelijk laat een oude treinbaan zich er niet onder krijgen. Toen ik deze week opnieuw ging kijken, vielen me alsnog stukjes weg op die op een oude spoorlijn leken. Dat bleek, toen ik Bert Gortemaker de foto’s stuurde, overigens nergens op te slaan. Het wandelpad en de entree van een clubhuis hadden misschien wat weg van een oud stukje spoor, maar in werkelijkheid lag het een paar meter verder. Bert hielp me vervolgens op weg naar de werkelijke restanten: een blok woningen en een een stukje autoweg.

Het is niet veel. Zoals gezegd, een paar honderd meter. Maar het is wel een nieuw hoofdstuk in sporen 1.4. Met nederige excuses voor het verzuim in de drie voorgaande drukken.

Geef een reactie

