Beetje knullig: verkeerde foto in bustunnel Uithoorn

Het goede nieuws: de foto’s van de oude Haarlemmermeerlijnen hangen aan de muur van de bustunnel in Uithoorn. Het slechte nieuws: een van de foto’s is onjuist. Wat de aanleg van de spoorlijn in Uithoorn moet voorstellen, is in werkelijkheid een plaat van het opbreken van de rails. Niet in Uithoorn trouwens, maar tussen Haarlem en Hoofddorp.

Eind juni stuurde de projectleider Zuidtangent van de provincie Noord-Holland me een ontwerp van de illustraties in de bustunnel toe met de vraag of ik mensen kende die de foto’s in hogere resolutie hadden. De provincie wilde de tunnel opluisteren met drie beelden uit het ‘leven’ van de spoorlijn: aanleg, gebruik en afscheid. Een prachtig initiatief natuurlijk. Alle lof daarvoor. Jammer alleen dat de foto die de aanleg moest verbeelden niet klopt. Ik ken de foto uit de verzameling van Cor Wies, en voor zover ik weet was het een beeld van het opruimen van het spoor tussen Haarlem en Hoofddorp, eind jaren ‘ 30. En dus niet van de aanleg van het spoor bij Uithoorn tussen 1914 en 1915.

Op de foto ook te zien dat het om het opruimen van het spoor gaat. De afdrukken van de net verwijderde bielzen zijn nog te zien. Nieuwe bielzen worden over het algemeen op een mooi, glad spoorbed gezien.

Ik heb de projectleider Zuidtangent in juni gemeld dat een van de foto’s niet helemaal correct was. Dat heb ik vrijdag nogmaals gedaan. Ik heb daar nog geen reactie op gehad.

Voor wie twijfelt, plaats ik hierbij het origineel van de foto – een uitsnede uit een krantenknipsel. De eerste regel van het onderschrift zegt voldoende.

2 thoughts on “Beetje knullig: verkeerde foto in bustunnel Uithoorn

  1. Hallo Wim,

    En, heb je inmiddels al een reactie gehad van de projectleider van de Zuidtangent over de verkeerde foto? Het zal wel niet, kost zeker te veel geld voor ze om een andere foto op te hangen. Jammer, een gemiste kans om dit goed te doen, de foto van spoorwoning aan de Zijdelweg ergens anders op je site had ook veel leuker geweest en toepasselijker voor de lokatie.

    Like

Geef een reactie

