Sporen 3 en 4 (en misschien zelfs wel vijf) komen er aan. Over een jaar of twee, drie, vier

Het is nog niet helemaal officieel, maar vooruit, je moet jezelf af en toe een primeur gunnen: Sporen krijgt een vervolg. Twee vervolgen zelfs. En misschien wel drie. Ik ga alle opgeheven spoor- en tramlijnen in Noord-Holland beschrijven.

De uitgever had er een jaar geleden al op gezinspeeld en het idee sprak me al meteen aan. Maar ja, erg druk met andere dingen, ook wel ver weg dat Noord-Holland. En als je net een boek af hebt, wil je ook wel even van die prestatie genieten en je niet meteen weer in weer en wind naar nieuwe, verlaten spoordijkjes fietsen.

Maar na een jaar begint het toch wel erg te kriebelen, blijkt het met de afstand reuze mee te vallen – zeker als je al in Alkmaar werkt – en, mooier nog, begint het duidelijk te worden dat Noord-Holland stikt van de opgeheven lijnen. Het is daar een festival van verdwenen spoorleed. Noem daar een dorp en er liep wel een hoofdlijn, lokaallijn of tramlijn langs. En soms wel twee, of drie.

Kortom: een eerste inventarisatie leverde al voldoende lijnen op om zeker twee Sporen te vullen. De ervaring leert dat dat vervolgens weer vreselijk uit de hand loopt, zodat er wellicht ook nog een Sporen 5 in het vat zit. Omdat ik het nog steeds tamelijk druk heb, heb ik de uitgever wel gevraagd of ik Sporen 3 in 2013 mag lanceren en Sporen 4 in 2014. Over Sporen 5 hebben we het nog niet gehad, maar als die is te realiseren, wordt dat wellicht 2015.

Dat verzoek is nu in behandeling, maar de eerste reacties waren zeer positief. Ik schroef de voorbereidingen daarom flink op. Optimist als ik ben heb ik de ondertitel en de ‘over Sporen’-pagina alvast aangepast. Hoe dan ook: wordt vervolgd.

3 thoughts on “Sporen 3 en 4 (en misschien zelfs wel vijf) komen er aan. Over een jaar of twee, drie, vier

  1. Hartstikke mooi Wim,

    Veel plezier met het zoeken van alle overblijfselen!

    Maarten J. Vermeulen

    Like

Geef een reactie

