De NZH is nog steeds op weg


Als voorbereiding voor een serie over het openbaar vervoer in Zuid-Holland voor het Erfgoedhuis, bezoek ik onder meer een aantal musea waar bus, trein, tram en metro een rol spelen. Een blik achter de schermen: het NZH Vervoer Museum

De entourage van het NZH Vervoer Museum houdt niet echt over. Op het parkeerterreintje voor de deur schiet het onkruid hoog op. Een deel van de werkplaats is afgetimmerd met houten schotten. De bovenkant van een tram steekt er nog net bovenuit. Ondanks de ietwat armetierige toegang, mag het museum er zijn. Het is weliswaar klein, de collectie is vergeleken met andere OV-musea niet groot, maar wat het heeft is de moeite van het bekijken waard. En het is gratis, dus wat wil een mens nog meer?

Het NZH Vervoer Museum schetst een beeld van de geschiedenis van de NZH, haar voorloper de Noord-Zuid-Hollandschse Stoomtramweg-Maatschappij, de Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij en de Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij, en haar opvolgers de VSN en Connexxion. In een kleine ruimte  stelt het museum een groot aantal foto’s tentoon van de trams en de bussen op de vele lijnen die de NZH exploiteerde, schaalmodellen van verschillende voertuigen, bordjes, attributen en kleding, en zelfs complete bus- en tramhaltes.


De meest in het oog springende museumobjecten zijn de vier voertuigen naast de expositieruimte: twee Blauwe trams in een prachtig gerestaureerde staat en twee trams in – om het voorzichtig te stellen – verschillende stadia van herstel. Van één rijtuig zijn net de nieuwe spanten gemonteerd, waardoor het meer lijkt dan een luxe kippenhok in wording dan een antieke wagen. De andere is iets herkenbaarder als tram, maar grote gaten in het plaatwerk verraden dat de restaurateurs ook hier nog flink moeten aanpoten.

De buscollectie van het NZH Vervoer Museum staat in een andere loods. Ook hier hetzelfde beeld: prachtige, gave antieke voertuigen naast bussen die nog wel een paar uurtjes opknapwerk kunnen gebruiken. Op zichzelf maakt dat de collectie alleen maar interessanter. Het geeft een blik op het museum achter het museum, op het werk dat nodig is om de oude, soms halfvergane bussen en de trams terug te brengen naar de blinkende voertuigen die ze ooit waren.

Het is de bedoeling dat de collectie binnen afzienbare tijd een nieuw onderkomen krijgt. Er zijn plannen voor de bouw van woningen, winkels en bedrijfsruimten op het terrein van de voormalige NZH-remise aan de Leidsevaart. Het NZH Vervoer Museum krijgt daarin een prominente plek. Wanneer de bouw begint, is echter nog niet duidelijk.

Advertenties

3 thoughts on “De NZH is nog steeds op weg

  1. Pingback: Naar de bollen! | Sporen

  2. OK, ik heb een maquette in VS en aangezien niemand hier echt geinteresseerd is in een drie dimentionaal “schilderij” met een Boedapester
    en een locomotief met aanhangwagens in een nederlands landschap, vtaag ik me af waar dit “beauty” moet belanden wanneer ik de eindstap neem. Waar denkt u dat dit geheel het best tot z’n recht komt. Ik kan een prent ervan via e-mail opsturen als u een e-adres opgeeft! Ik ben er dol op
    en zomaar laten vergaan is er niet bij! Bij voorbat dank voor uw advies.
    maartenjp@mac.com
    Maarten Pennink

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s