De werklui zijn het zat

Over ruim twee weken moet de eerste bus er doorheen, dus het leek me nuttig om eens te kijken hoe het er voorstaat met het nieuwe viaduct bij de Zijdelweg in Uithoorn. Stilletjes hoopte ik ook dat ze al bezig waren om de oude treinfoto’s aan de muren te plakken, zodat ik hier meteen de primeur kon doorgeven. Maar dat viel lelijk tegen.

Er is geen foto te zien. Zelfs geen lijst of wat dan ook. De wanden zijn maagdelijk blank.
Met het viaduct gaat het overigens prima, zo van een afstandje gezien. De aanwezige werklui zelf vertrouwen het echter kennelijk nog niet helemaal, want ik werd resoluut teruggestuurd toen ik de busbaan afkuierde. ‘Weet u wel dat dit een bouwplaats is?’, vroeg een van de mannen op nogal doordringende toon.
‘Ja, dat weet ik’, antwoordde ik.
‘Waarom hebt u dan geen helm op?’, vervolgde hij bars.
‘Ik wil alleen maar even een fotootje maken.’
‘En u hebt ook geen veiligheidsschoenen aan.’
‘Nee, is dat nodig dan?’
‘Straks valt er iets op uw hoofd of uw tenen en dan zijn wij verantwoordelijk.’
In de verte zag ik slechts twee schilders die rustig tegen een wand leunden. Met dat instortingsgevaar viel het volgens mij dus wel mee. Maar de werkman wekte niet de indruk dat hij open stond voor dit soort spitsvondigheden. Ik vertelde, zonder er veel vertrouwen in te hebben dat dat hem zou vermurwen, dat ik een paar foto’s wilde maken voor mijn website over de Haarlemmermeerlijnen. Gek genoeg deed hem dat wat ontdooien.
‘Nou, vooruit’, zei hij. ‘Als je maar flink uit de buurt blijft van het viaduct blijft. En daarna meteen weer achter de hekken.’
In alle opwinding had ik mijn telelens vergeten mee te nemen. En ik voelde er weinig voor om het lot te tarten door eerst naar mijn fiets te lopen, dat ding uit de tas te halen en me vervolgens nog een keer langs de opzichter te kletsen. Ik had inmiddels ook al gezien dat er in feite toch niet veel te halen was. Dus met deze foto moest ik het maar even doen.
Toen ik het viaduct zelf op reed kwam een van de schilders, wellicht speciaal voor mij, nog even in actie om een paar vergeten plekjes aan te tippen. Dat leverde dus de plaat hierboven op.
Dat de werklui het gelazer van spoorliefhebbers en andere fietsende idioten op de nieuwe busbaan zat zijn, had ik overigens een paar kilometer eerder al kunnen zien. Vlak na de Legmeerdijk is dit bord neergezet. Daar is inderdaad geen woord Chinees aan.

One thought on “De werklui zijn het zat

Geef een reactie

