Openbaar vervoer: een kwestie van definitie

Wat is eigenlijk openbaar vervoer? Brouwer, Van Kesteren en Wiersma hanteren in hun standaardwerk over openbaar vervoer ‘Berigt aan de heeren reizigers’ deze definitie: ‘personenvervoer dat voor iedereen openstaat met vastgestelde of goedgekeurde dienstregeling, met exploitatieplicht en openbaar gemaakte tarieven per persoon’.

Dat klinkt op zichzelf helder. Het dekt ook 99 procent van alles wat zo op het eerste gezicht onder openbaar vervoer valt. Bus, tram, trein en metro staan voor iedereen open, hebben een dienstregeling, worden gereden door bedrijven die zich verplicht voelen de boel aan de gang te houden en hebben openbaar gemaakte tarieven (al moet men met de ov-chipkaart toch wel even googlen om de juiste ritprijs bij elkaar te scharrelen).

Maar sluitend is de definitie niet. Valt het luchtvaartverkeer er bijvoorbeeld onder? Brouwer, Van Kesteren en Wiersma vinden kennelijk van niet, want in hun standaardwerk wordt geen meter gevlogen. Wikipedia vindt van wel. Sterker nog: vliegverkeer is volgens de Wikipedianen de enige mogelijke vorm van openbaar vervoer op de langste afstand. Het past ook wel in de definitie, als lastminute-aanbiedingen even buiten beschouwing worden gelaten. Want die bederven het vaste tarief.

Veren vallen er volgens de kenners ook niet onder, want die zijn eigenlijk vooral een verlengstuk van de openbare weg. Ook al zijn ze voor iedereen toegankelijk, kennen ze een exploitatieplicht en een vast tarief (desnoods 0 euro) en hebben ze een vaste dienstregeling. Maar wagenveren – de voorlopers van de postkoetsen – vallen er volgens Brouwer c.s. juist weer wél onder. Maar wat is het verschil? Behalve dan dat de ene soort zich over water beweegt en de andere over land.

Volgens Wikipedia zijn ook riksja’s en betjaks als openbaar vervoer te beschouwen, hoewel die volgens de Nederlandse begrippen – voor zo ver ze al voorkomen – meer onder het besloten taxivervoer vallen. De OV-taxi (c.q. treintaxi) en de OV-fiets worden door Brouwer en zijn mede-auteurs uitdrukkelijk genoemd, maar voldoen in feitelijk niet aan hun eigen definitie. Want waar is de dienstregeling? Toch voelt iedereen op zijn klompen aan dat deze twee vormen van ‘openbaar vervoer’ het bouwwerk  helemaal compleet maken.

Kortom, suggesties voor een nóg betere definitie zijn welkom.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s