Een geweldige dag (2)

Een passie blijkt vaak nóg leuker als je hem kunt delen. Of mooier: vermeerderen. In dat opzicht is de lezerstocht van zaterdag voor mijn gevoel meer dan geslaagd. Als mensen massaal het lege station Vinkeveen binnenstormen en met z’n allen met het gave loket bewonderen, wanneer deelnemers zich vergapen aan het interieur van station Amstelveen, wanneer ze met z’n allen lopen te peuren in de resten van spoorhuis Veldwetering en wanneer een paar medewandelaars halverwege de dag bekennen dat ze mijn tic voor de Haarlemmermeerlijnen nu langzamerhand beginnen te begrijpen, dan is de boodschap uitstekend overgekomen.

Het was, al zeg ik het zelf, natuurlijk ook een prachtige combinatie. Een ritje in een historische tram, een lunch in een oud station, een wandeling over een van de mooiste stukken overgebleven spoor, en ondertussen, in een comfortabele bus, een paar lezingen en wat sightseeing, verzorgd door Cock Willers en mijzelf. Op de momenten dat ik even niets had vertellen, verzorgde Bert Gortemaker het commentaar. Die man is geloof ik in staat om 24 uur achter elkaar door te praten – met zinnige dingen, dat wel. Tegelijkertijd was er af en toe wat avontuur. Een enkele keer stuurden we onze chauffeur Niels per ongeluk een weggetje op waar je met een volwassen touringcar niet echt uit de voeten kunt. Sterker nog: we konden bijna letterlijk geen kant meer op. Met fenomenaal stuur- en manoeuvreerwerk – onder meer door een paar honderd meter achteruit te rijden over een dijkweggetje waar je zelfs op de fiets nog de bibbers krijgt – kwamen we elke keer weer veilig in de bewoonde wereld.

Wat is nou het leukste op zo’n dag? Zelf vond ik de hartelijke ontvangst en begeleiding van de Elektrische Museumtramlijn een hoogtepuntje. Ze gaven Bert en mij volledig de ruimte om ons verhaal te doen, maar kwamen tegelijkertijd voortdurend met mooie aanvullingen. Ik stak er zelf ook weer wat van op, onder meer over de aanleg van de Schiphollijn en het huidige onderhoud van de baan. Maar ook de eerder genoemde bezoeken aan station Amstelveen en station Vinkeveen vond ik heel bijzonder. Ik had station Amstelveen al een tijd niet meer van binnen gezien. De huidige eigenaar heeft het werkelijk fantastisch opgeknapt. Het zag er heel sjiek uit. Station Vinkeveen was een beetje een tegenhanger. Het is nu helemaal leeggehaald, wat wel een goed beeld biedt geeft van het interieur van het station, maar ook de trieste situatie van bewoner Jan Stoof onderstreept. Hij had in de lege ruimtes decennialang zijn rommelmarkt. Het is allemaal weg. Ook Jan zelf zal binnenkort het station verlaten, waarna er appartementen in komen. Cock Willers heeft hem zaterdag nog even gesproken en met hem geregeld dat, mochten de slopers er naar wijzen, hij het loket zo snel mogelijk veilig komt stellen.

Om het programma een beetje overeind te houden – want Cock, Bert Gortemaker en ik deden verwoede pogingen om het aanzienlijk te laten uitlopen – hebben we de wandeling gedeeltelijk ingekort. Achteraf maar goed ook. Het verschil in wandeltempo was zo groot dat sommige al bijna spoorhuis Veldwetering waren voorbij gesneld toen anderen nog halverwege het parcours waren.

Zoals ik gisteren al zei heeft Cock Willers zijn deel van de route op een geweldige manier ingevuld. Waar ik, voor mijn gevoel, soms een beetje improviseerde, had Cock zich tot in detail voorbereid. Hij liet ook voortdurend foto’s rondgaan, waaronder enkele bijzondere, nog nooit gepubliceerde exemplaren.

De reacties die ik de afgelopen anderhalve dag heb gekregen, zijn bijna zonder uitzondering positief tot juichend. Organisator Karin Toirkens – die de hele dag perfect heeft geregeld – kreeg wel een ietwat negatieve reactie: een van de deelnemers vond de bus eigenlijk te luxe. En dan te bedenken dat we eigenlijk een nóg luxere bus hadden kunnen krijgen…

4 thoughts on “Een geweldige dag (2)

  1. Hallo Wim
    Hier een bericht uit het warme Thailand, helaas kon ik het afgelopen weekend niet mee, vanwege mijn vakantie in Thailand dat boek je nu eenmaal wat eerder dan de voorbereidingen op je tour de Haarlemmermeerlijn. Misschien doet zich in de toekomst nog een bezoek aan de Haarlemmermeerlijnen zich voor.

    In Thailand vergeet ik de spoorlijnen zeker niet we zijn naar de Birma spoorlijn geweest en naar de Brug over de rivier de Kwai een impossant geheel vooral het verhaal er achter. Tevens een begraafplaats bezocht waar 3000 Nederlanders liggen begraven die bij de aanleg van de brug en de Birma spoorlijn in de 2e wereldoorlog zijn omgekomen.
    Ook een oud stationnetje bezocht uit die tijd het ziet er nog steeds uit zoals de geallieerden het hebben aangelegd.

    Groeten Dick

    Like

    • Jammer dat je er niet bij kon zijn, maar een vakantie in Thailand zou ik er niet voor hebben opgegeven. Jouw Sporen-tocht is zeker zo imposant.

      Like

  2. Komt er binnenkort nog zo’n uitstapje Wim?

    Ik heb een aantal jaren terug ook erg veel foto’s gemaakt, ben langs alle Haarlemmermeerlijnen gefietst in de winter, dus alle bomen kaal en goed om foto’s van alle bruggenhoofden, wachtrshuisjes en stations te maken.

    Groeten van Maarten

    Like

Geef een reactie

