Je kunt ook overdrijven

Waarom loopt bij mij altijd alles uit de hand? Waarom kan ik nou nooit iets simpels beginnen en het dan ook lekker simpel laten? Wat is dat toch?

Voor de sporentocht van komende zaterdag had ik voor mezelf wat teksten bij elkaar geknipt en geplakt van dingen die ik onderweg wilde vertellen. Toen ik dat zo onder elkaar zag, dacht ik: ziet er best wel handig uit. Misschien moet ik het even op een paar velletjes uitprinten. Kunnen ze het thuis nog een keer nalezen, als ze dat willen. Maar goed, dan moet het meteen ook in een mooi lettertje worden uitgevoerd (het standaard Times New Roman is zo gewoontjes, Calibri is veel sjieker). En zal ik er dan ook een kaartje bij uitdelen? Weten de mensen meteen waar die lijnen ooit liepen. Waarna ik dus weer een halve week bezig ben om alle teksten mooi in te korten en bij te schaven en ik een hele zondag zit te prutsen om een fatsoenlijk kaartje te fabrieken, met verschillende kleuren voor de delen van de Haarlemmermeerlijnen die we wel en die we niet bezoeken.
Zal ik dan ook meteen nummertjes op het kaartje zetten die naar de verschillende onderwerpen in de tekst verwijzen? Beetje saai trouwens, al die kale teksten. Zal ik er ook nog wat foto’s bij zetten? Natuurlijk! En zo ben ik weer een paar dagen aan het slepen, verkleinen en opfrissen. De paar A4tjes zijn inmiddels uitgegroeid tot een pagina of 34 – een Sporen light dus – en die schreeuwen dus om een nette afwerking. ‘Kan ik het hele spul niet inbinden?’, was mijn vraag aan organisatrice Karin Toirkens. Ze ging het nog voor me regelen ook. Maar hier ben ik zelf maar gestopt. 34 Pagina’s aan twee zijden bedrukt, met een kaartje ervoor, beslaan in totaal achttien pagina’s. Daar kan wel een nietje doorheen. Je kunt het ook overdrijven.

Belangstellenden kunnen sporentocht alphencc hier trouwens downloaden.
Na een middagje printen en nieten, kon ik vandaag alles mee naar huis nemen. Voor de deelnemers hebben Cock Willers en ik ook nog wat interessante foto’s op de kop getikt. Die laten we zaterdag op A3 formaat rondgaan.

Ondertussen diende zich er een luxeprobleem aan, dat desondanks best lastig was. Er gaan zaterdag zo veel mensen mee, dat er twee historische trams moeten rijden. Het oorspronkelijke idee was dat ik in de tram wat vertelde over de spoorhuizen, stations en bijzondere plekken onderweg. Aangezien we geen zenders en luidsprekers bij ons hebben, en ik niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn, diende zich de vraag aan: wie vertelt het verhaal in de tweede tram? Bert Gortemaker dus. En zo blijkt meteen dat elk nadeel z’n voordeel hep, want Bert is dé deskundige over dat deel van de lijn. Hij is opgegroeid in Amstelveen en weet alles van het spoor in en om Amstelveen.

Een tip dus voor wie zaterdag meerijdt: ga vooral in tram 2 zitten.

2 thoughts on “Je kunt ook overdrijven

Geef een reactie

