Terug naar Nieuw-Vennep

Als Sporen 1 een vierde druk beleeft, wil ik die herzien. Want in de vijf jaar die zijn verstreken sinds mijn tochten voor de toenmalige krantenserie, is er wel wat veranderd. Onder meer tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp. In de toen nog kale akker, tegenover het destijds nog bestaande, zij het verlaten spoorhuis aan de Bennebroekerweg, is men flink tekeer gegaan. Vandaag heb ik er de stand van zaken maar eens opgenomen.

De meest in het oog springende wijziging is de busbaan langs de Nieuwerkerkertocht. Het is al vaker gezegd dat de spoorplanners van weleer een uitstekend oog hadden voor de ideale route tussen plaatsen. Hoewel de Haarlemmermeerlijnen zelf een financieel fiasco bleken, leven de spoordijken zelf in talloze gedaanten voort als busbanen, autowegen en fietspaden. En als die vervoersstromen er een keer niet bovenop zijn gelegd, volgen ze meestal wel de richting van het oude spoor.

Tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep hebben de verkeersplanners om hen moverende redenen – waarschijnlijk omdat een deel van het spoor al was ingepikt door een bedrijventerrein – ervoor gekozen de nieuwe busbaan juist aan de andere kant van de Nieuwerkerkertocht aan te leggen, tegenover het spoor dus. Maar ze volgt de oude route verder meter voor meter, tot ver in Hoofddorp.

De busbaan is afgewerkt op een manier die de spoorwegmannen destijds scheel van jaloezie gemaakt zou hebben. Ze steekt de Bennebroekerweg en de Noordelijke Randweg over met grote, luxueus uitgevoerde viaducten (hoewel de railingen van een van de bruggen bij een flinke bries herrie maken als de muziek in een slechte horrorfilm). Het fietspad dat pal naast de busbaan is aangelegd, geeft de mogelijkheid de restanten van het oude spoor van nabij te bekijken zonder dat een mens daarvoor door akkers moet baggeren. Er is weinig bijzonders te zien, behalve dan dat sommige sloten opvallend ver van de Nieuwerkerskertocht eindigen. Maar het graan groeit er net zo goed als elders. De zanderige spoordijk is er kennelijk vakkundig omgespit.

De busbaan is niet de enige  verandering. De Nieuwerkerkertocht zelf is tijdens de werkzaamheden rond de busbaan ook flink aangepakt. Het simpele bielzenbruggetje van 2006 heeft plaats gemaakt voor een iets verfijnder uitgevoerde, maar nog steeds redelijk eenvoudige voetgangersbrug. De vaart lijkt flink te zijn verbreed. Of is dat verbeelding?

Aan de noordrand van Nieuw-Vennep, op de plek die in 2006 louter uit akkers bestond, is nu het begin van een woonwijk verrezen. Pal langs het oude spoor is een appartementengebouw neergezet en aansluitend daarop een parkje. Althans, iets dat over een jaar of tien wel eens een lommerrijk parkje zou kunnen zijn. Nu is het nog een heuveltje, met wat groene sprieten die heen en weer zwiepen in de wind, en enkele wandelpaden, waarvan er eentje exact het oude spoor volgt.

Aan de Hoofddorpse kant raast de busbaan langs een pijnlijk gat. Waarom moest het spoorhuis aan de Bennebroekerweg nu eigenlijk verdwijnen? Het had op geen enkele manier in de weg gestaan. De bewoners zouden een beetje inkijk hebben gehad van de langsrijdende bussen, maar als dat nou alles is?

De plek van het huis is vijf jaar na de sloop nog prima terug te vinden. Het is een grote krater in de grond, waar een gele PVC-pijp uit omhoog steekt. Op de plek waar toentertijd vervallen kassen stonden, schieten nu de loten van populieren omhoog. Wacht nog vijf jaar en dit is natuur. De strakke rij bomen voor het gat zorgen voor enige verwarring. Stonden die er destijds ook? Bestudering van oude foto’s maakt duidelijk dat dit de haag moet zijn, die in 2006 nauwelijks een meter hoog was.

Advertenties

4 thoughts on “Terug naar Nieuw-Vennep

  1. Als je op Google Earth de busbaan volgt van Hoofddorp naar Nieuw Vennep, dan zie je de situatie in 2008. De busbaan is nog in aanleg. Er was een boer de tot het uiterste zijn land verdedigde. De busbaan houdt voor zijn weiland op en gaat aan de andere kant weer verder. Dat stukje werd dus als laatste aangelegd, waarna de busbaan ingebruik werd genomen. Kijk ook even op de plek van spoorhuis 16 aan de Bennebroekseweg. Daar is een groot gat te zien met daar omheen die heg.

    Like

  2. Het is inderdaad een grappig beeld in Google Earth. Het bielzenbruggetje ligt er in 2007/2008 nog steeds. De brug die er voor in de plaats is gekomen, ziet er alweer een beetje verweerd uit. Maar dat heb je met dat ongeverfde hout.

    Like

  3. Pingback: Vierde druk van Sporen 1 | Sporen

  4. Er is nog (minimaal) een wijziging ten opzichte van de zoektocht in 2007, en dan in positieve zin: Tussen de IJweg en de Drie Merenweg in Hoofddorp is onlangs een nieuw recreatiegebied geopend, genaamd de Plesmanhoek. Een nieuw aangelegd fietspad loopt nu een heel stuk over het tracé van het Haarlemmermeerspoor. Het ruiterpad haakt nog eerder in waardoor je bjina helemaal vanaf de IJweg het tracé kunt volgen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s