Een brug te weinig

Stom, ik dacht er pas aan toen we allang in Alphen terug waren: tijdens de testtocht voor de lezersdag zijn we een essentieel onderdeel van de route vergeten te bekijken. Waarschijnlijk zou er niets mee aan de hand zijn, want dan had ik het, denk ik, allang gehoord van andere spoorliefhebbers. En als het ontbrak, waren er vast wel borden neergezet of zo, die ons tijdens de testtocht vast wel waren opgevallen. Maar toch.. stel dat het wél op een of andere manier in onbruik was geraakt? Dat zou wel erg ongelukkig zijn. Dan staan we daar de 28ste mei opeens met tig mensen bij de Veldwetering. ‘Sorry mensen, we moeten het hele stuk weer terug. Wim Wegman heeft niet uit zijn doppen gekeken.’ Zoiets wil je natuurlijk niet op je geweten hebben. En dus besloot ik maar weer eens op pad te gaan.

Oplage-coördinator Karin Toirkens en ik hebben een week of drie geleden de hele route verkend van de Alphen.cc-lezerstocht die we de 28ste mei willen houden. Elke brug in het oude spoor waar we overheen moeten, onderwierpen we aan een grondige inspectie. ‘Bestaat dat ding nog? En zo ja, kunnen we er met maximaal 50 mensen overheen?’ Maar eentje vergaten we dus: het houten bruggetje bij de Veldwetering tussen Vinkeveen en Oukooperdijk. Cock Willers is op die plek, voordat de brug bestond, het water ingedoken omdat hij geen zin had het hele stuk weer terug te lopen. De deelnemers aan de lezerstocht zullen het ongetwijfeld niet waarderen als we zo’n zwemtocht opeens moeten inlassen omdat we ons huiswerk niet voor de volle honderd procent hebben gedaan.

Ik moest dus nog een keer terug. Omdat het tweede paasdag lekker weer was, ik er na al die feestdagen hard aan toe was om er weer eens flink op uit te gaan en ik sowieso een paar dingen langs het oude spoor opnieuw wilde bekijken, besloot ik dat het er vandaag maar van moest komen. Fijn met de fiets op weg naar Oukooperdijk. Twee liter water en flink wat zonnebrandolie mee, en een ipod met een reeks podcasts om de lange rit tussen mijn woonplaats en het spoor te veraangenamen.

Om een lang verhaal kort te maken: de brug ligt er nog. Niet in een pico bello staat overigens. Het houten bruggetje heeft nooit een oerdegelijke indruk gemaakt, maar het begint nu toch wel wat te vermolmen. Ook het klaphekje hangt een beetje op half zeven. Het ding houdt het zonder moeite uit tot 28 mei, en iedereen kan er zonder angst voor een nat pak overheen – vooropgesteld dat we er niet met enkele tientallen mensen tegelijk op gaan staan hossen. Maar zo ver ik me kan herinneren staat die activiteit niet op het programma van de lezersdag.

Wat wel is verdwenen, is het hek rond de fundamenten van de brugwachterwoning aan de Veldwetering. En dat is goed nieuws. De intrigerende miniatuur-grafheuvel – want daar lijkt het wel een beetje op – was alleen te bekijken na serieus klauterwerk. De restanten lagen namelijk in een paardenweitje en om er voor te zorgen dat de paarden niet de oude spoorbaan opdaverden, was er een stevige afrastering omheen gezet. De twee bankjes die landschapskunstenaar Frank Bezemer aan de rand van het weitje had gezet, maakten daardoor een onbereikbare en dus ook enigszins overbodige indruk.

Wat er met de paarden is gebeurd, kon ik op tweede paasdag niet zo gauw achterhalen, maar het weitje is nu moeiteloos te betreden. De paarden zijn weg en het toegangshek is platgegooid. Toen ik er kwam, zaten twee dames heerlijk te genieten van het uitzicht over de Veldwetering en de veenpolders. Laten we hopen dat het geen toevallige uitbraak van de paarden betrof en dat de vrije toegang nog een maandje blijft bestaan, zodat we straks op ons gemak langs de overblijfselen van de wachterwoning kunnen struinen.

Geef een reactie

