Naar de film in 2012?

De uitgever is compleet door Sporen 1 heen. Bij de verschillende boekhandels zijn er ongetwijfeld  nog exemplaren verkrijgbaar, maar onze magazijnen zijn leeg. Ik heb thuis nog een doos staan met 16 exemplaren. Dat is zo ongeveer de hele oplage die hij nog kan leveren. Hoog tijd dus om na te denken wat we nu gaan doen.

We hebben nog even met het idee gespeeld om Sporen 1 en 2 te combineren tot een dubbeldik feestnummer en dat uit te brengen in 2012, op het moment dat de Haarlemmermeerlijnen 100 jaar zouden hebben bestaan. Op zichzelf is het een interessante gedachte. De Haarlemmermeerlijnen zouden dan in één band zitten. En bijgewerkt levert het op onderdelen een nieuw boek op. Toch zullen we het denk ik niet doen. Het zou een duur boek worden (tussen de 35 en 40 euro). Om de kosten een beetje in te dammen, zou ik flink het mes in een aantal verhalen moeten zetten. Waarschijnlijk tussen de 50 en 100 pagina’s. Nou weet ik dat schrijven schrappen is, maar er zijn grenzen.

Spoorkenner Bert Gortemaker, aan wie ik het idee later voorlegde, vond het niks. Volgens hem nemen veel mensen Sporen mee als ze een stuk gaan nalopen of -fietsen. Het formaat van Sporen 1 en 2 voldoet prima. ‘Dat neem je nog onder je arm mee. Maar een pil van 300 of 400 pagina’s kun je niet meer meesjouwen. Dat wordt te gek.’

Kortom: een gebundelde Sporen – hoe moet ik dat trouwens noemen?  ‘Sporen compleet’ of iets dergelijks klinkt wel erg pretentieus – zal er dus hoogstwaarschijnlijk niet komen. De uitgever kwam nog wel met een ander, wat mij betreft briljant idee: waarom brengen we geen dvd uit? Niet van mijn wandelingen langs de spoorlijnen – hoewel, een heel klein stukje zou nog best interessant kunnen zijn – maar met historische beelden van de Haarlemmermeerlijnen. Leuk als extra uitgave in het jubileumjaar.

Ik legde het plan onmiddellijk voor aan Bert Gortemaker, die zich in de jaren ’70 en ’80 met zijn filmcamera behoorlijk heeft uitgeleefd langs de lijnen. Bert zag het meteen helemaal zitten. Ook Cock Willers vond het een bijzonder idee. Hij noemde onmiddellijk een paar menseen die volgens hem historische beelden van de lijnen in bezit hebben. De belangrijkste man moet ik nog bellen: Cor Wies. Hij heeft een van de ultieme Haarlemmermeerlijnenfilmpjes in bezit: de beelden van een van de laatste ritten tussen Haarlem en Aalsmeer. Ik hoop dat hij meedoet. Het zijn enkele van de oudste beelden van de lijnen.

Geef een reactie

