Druk 4, druk 3 of 2 in 1?

Uitgever Robert-Jan Witte kwam vandaag opeens met opmerkelijke cijfers op de proppen. Sporen 1 blijkt al weer bijna te zijn uitverkocht. Er zijn nog 160 exemplaren beschikbaar. Daar komen we het jaar dus niet meer door. Sporen 2 gaat ook lekker. Daarvan is, ruim twee maanden na de herdruk alweer de helft van de oplage verkocht. Ook die druk redt de kerst waarschijnlijk niet. Dat leidt meteen naar een tamelijk fundamentele vraag. Namelijk: wat nu?

Het simpelst is natuurlijk om Sporen 1 recht toe, recht aan de vierde druk in te smijten. Maar zelf vind ik het een mooie gelegenheid om weer eens te gaan kijken in Haarlemmermeer, Haarlem, Aalsmeer en uiteraard ook Leiden of er nog dingen veranderd zijn. Sporen 1 geeft een beeld van de restanten van de Haarlemmermeerlijnen in 2006/2007. Alweer vijf jaar geleden dus. In de tussentijd is er heel wat veranderd.

Tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep is op het tracé van het oude spoor een busbaan aangelegd, station Haarlem is niet meer bewoond, de fortwachterwoning in Vijfhuizen is grondig verbouwd, halte Aalsmeerderweg is nog steeds niet gered en het Haarlemmermeerstation heeft ook weer een nieuwe uitbater. Kortom, ik kan weer aan de slag.

Robert-Jan Witte speelt bovendien met het idee om Sporen 1 en Sporen 2 te combineren in één boek. Sporen Compleet dus. Ik twijfel een beetje. Sporen 1 en 2 hebben nu een overzichtelijke prijs.  Aan de andere kant, een vuistdik boek van bijna 400 pagina’s waarin het hele tracé is beschreven, heeft toch ook wel weer wat.

Is het een verstandige keus? Reageer gerust mee.

 

Advertenties

4 thoughts on “Druk 4, druk 3 of 2 in 1?

  1. De busbaan tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep ligt niet OP het vroegere spoorwegtracé, maar er NAAST, aan de andere zijde van de vaart. Vanuit de bus kan je het (niet meer zichtbare) traject eenvoudig volgen.

    Like

  2. Hallo Wim

    Het samenvoegen lijkt mij een goed idee, uiteraard moet het wel betaalbaar blijven. Om een goed overzicht te houden zou ik het nieuwe boek opdelen in trajecten, zoals bijv. Haarlem – Aalsmeer/Aalsmeer – Amsterdam enz. Ik zou dan ook bij de trajecten een stukje techniek erbij willen doen meer over de bouwstijlen en ook iets over het spoor zelf enz. Misschien is het een idee om met een paar Haarlemmermeer fanaten iets dergelijks op te zetten want alleen lijkt mij geen doen. De uitgave zou je dan volgend jaar met 100 jaar Haarlemmermeerlijnen uit kunnen geven gelijk met een expositie in een museum.

    Groet Dick

    Like

    • Dag Dick, dank voor je reactie. Zo’n gebundelde uitgave in 2012 is helemaal geen verkeerd idee. Heb ik tenminste ruim de tijd om een aantal zaken te updaten en uit te breiden. Tegen die tijd is Sporen 2 waarschijnlijk ook wel aan een nieuwe update/druk toe. Nuttige suggesties, kortom. Ik ga er eens met Robert-Jan Witte over praten.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s