Een kleine reünie

Kun je het mensen aan doen om uren lang naar Wim Wegman te luisteren? Ruim drie jaar geleden is daar een experiment mee geweest toen tijdens de Haarlemmermeerse museumnacht een man of twaalf in een klein treintje op wielen werden gezet en over het spoor tussen Vijfhuizen en Aalsmeer werden gereden. Ik mocht in die nacht de boel aan elkaar praten. Er was niet veel te zien buiten. Het was november, de zon was al zeker vier uur onder en enige maneschijn was er ook niet, voor zo ver ik me kon herinneren. Het was bitter koud, maar ontzettend gezellig en heel erg knus en ik verbaasde mezelf hoeveel ik, naast een uitvoerig voorbereid verhaal, nog uit mijn mouw kon schudden over de Haarlemmermeerlijnen.

Ik geloof dat men het wel kon waarderen. Maar toch ben ik blij dat Cock Willers me in mei wil assisteren tijdens de Alphen.cc Sporendag. Want zes uur achter elkaar praten, dat is toch wel erg intensief. Ik denk dat als ik mijn boeken integraal voorlees, ik nog tijd overhou.

Ook Bert Gortemaker, onze verslaggever ter plaatse, heeft zijn medewerking aangeboden. Bert heeft de laatste stuiptrekkingen van de Haarlemmermeerlijnen 25 jaar geleden met eigen ogen meegemaakt. De komende dagen wil ik ook andere hoofdrolspelers van toen benaderen. We maken er een kleine reünie van – hoewel iets in mij zegt dat de belangstelling voor het evenement nog best wel eens bijzonder kan zijn.

Reden te meer om Cock en Bert er bij te hebben.

Geef een reactie

