Sporen 3??!!

Het was er uit voor ik er erg in had in het interview met Dieuwertje Blok voor regionale omroep West. ,,Komt er nog een Sporen 3?”, vroeg ze aan het einde van het gesprekje.
Ze deed dat op zo’n aardige toon dat ik gewoon geen nee kon zeggen.

,,Weer over de Haarlemmermeerlijnen?”, vroeg ze verder.
,,Het zal een andere lijn worden”, antwoordde ik, ,,want die Haarlemmermeerlijnen heb ik nu helemaal gehad.”
,,Heb je al iets op het oog?”
,,Nou, er zijn in Noord-Holland nogal wat opgeheven lijntjes. Misschien ga ik daar wat mee doen…”

Toen ik mijn uitgever later vertelde wat ik er uit had geflapt, keek hij me blij aan. ,,Zal ik hem alvast noteren voor 2012?”

 

6 thoughts on “Sporen 3??!!

  1. Het zou een leuk vervolg zijn in de Sporen serie, andere opgeheven lijnen in Noord Holland. Je zou er je levenswerk van kunnen maken. Want na de lijnen in Noord Holland zijn er in het hele land nog heel veel andere opgeheven lijnen die eens goed onderzocht kunnen worden. Je hebt inmiddels genoeg ervaring. Ha ha. Succes !

    Rene

    Like

    • Dag Rene, ik heb van Dick de Waal Malefijt een tijdje geleden al een lijst gekregen met alle (opgeheven) spoor- en tramlijnen in Noord-Holland. Met de opsomming daarvan en een korte geschiedenis kon al een boekje worden gevuld. Daar ben ik voorlopig dus wel even mee bezig. Maar het is wel aanlokkelijk. Morgen ga ik trouwens praten met het Erfgoedhuis Zuid-Holland, dat plannen rond de Blauwe tram heeft. Ik ben benieuwd wat de ideeën zijn. Groet, Wim

      Like

      • De blauwe Tram is ook interessant. Mijn opa was vroeger conducteur op de Blauwe tram (later chauffeur op de bus) . Hij heeft meer dan 40 jaar (1916 tot 1954) bij de NZH gewerkt. Dus naast mijn interesse voor alles wat met treinen te maken heeft is de Blauwe tram ook in beeld. Ben je al eens in het NZH vervoersmuseum geweest in Haarlem (zal vast wel). Erg leuk om daar een keer te kijken.

        Groetjes Rene

        Like

  2. Sporen 3 prima !!! Ik denk alleen dat het wel bij spoorlijnen moet blijven. Van o.a. de NZH-tram is vrijwel niets meer terug te vinden. Een paar muurrosetten in de Tempeliersstraat, een museumpje aan de Leidsche vaart en een fietspad door de duinen tussen Aerdenhout en Zandvoort. Er is geen enkel NZH-gebouw, dus ook geen bewoners om te interviewen. Bovendien zijn er al vele boeken over de NZH en andere trambedrijven.
    Je zou de oude spoorlijn naar IJmuiden af kunnen struinen. Van het vroegere dubbelsporige lijn is nog altijd 1 spoor aanwezig, soms compleet dichtgegroeid. Ook zijn er verscheidene spoorhuisjes. Ook een compleet spoorviaduct over de stationsweg is nog aanwezig. Ook perrons van verschillende stations (soms zelfs compleet met abri) zijn er nog. Helaas is in IJmuiden zelf alles gesloopt. Kijk maar eens op Google Earth. Waarschijnlijk is de lijn te kort om een heel boek mee te vullen.

    Like

    • Zoals de titel van de boeken al zeggen: er moeten wel sporen van terug te vinden zijn. Nou valt dat bij die trammetjes nog wel mee, want in veel dorpen hebben ze wel iets van het stratenplan bepaald. Maar of dat aardig genoeg is voor een serie, dat weet ik zo net nog niet. Ik kijk de komende tijd eens rustig rond.

      Like

Geef een reactie

