Alphen als geschenk

Ik begin het sporen nu toch wel erg te missen. Niet per se vandaag, want met deze sneeuw is het gekkenwerk om er op uit te trekken. Al kan het me dat ook weer niet zo heel veel schelen. Ik ging vorig jaar tijdens een hoosbui de deur uit. Gewoon, omdat het moest. En ik vond het achteraf nog leuk ook.

Daarom koester ik dezer dagen mijn nog af te leggen reis naar station Alphen aan den Rijn. Dat is heel comfortabel per trein te bereiken, maar ik ga het natuurlijk op de fiets doen. Met een hoop kou en tegenwind, maar wellicht ook een sprankje zon en mooi berijpte bomen. Het lijkt me een prachtige afsluiting van de serie in Alphen.cc.

Overigens heb ik station Alphen al uitgebreid geportretteerd in Sporen 2. Alleen, toen was het zomer en waren de werkzaamheden aan het station nog in volle gang. Dat staat natuurlijk een beetje vreemd in een krant als Alphen.cc. Elk verhaal is achterhaald op het moment dat het is geschreven, maar een mens moet natuurlijk niet overdrijven. Al blijft het een interessante gedachte dat een beschrijving die nog prima mee kan in een boek, voor een krant hopeloos is verouderd. Maar goed, een dezer weken reis ik af voor een bijgewerkte sfeertekening van station Alphen. Ik beloof dat ik, als er een tweede druk van Sporen 2 komt, dat verhaal in het boek zal opnemen.
Hoewel, tegen die tijd is het station misschien nóg verder afgewerkt.
Mag ik er een derde keer langs.

Prachtig vooruitzicht.

2 thoughts on “Alphen als geschenk

  1. Hallo Wim, Afgelopen weekend je boek Sporen 2 grotendeels gelezen. Leuk die persoonlijke verhalen van bewoners van de spoorhuizen en de geschiedenis van de Haarlemmermeerlijnen. Heerlijk om te lezen. Ik had natuurlijk ook al Sporen 1 (1e en 3e druk) gelezen dus had eigenlijk niet anders verwacht. In 2007 ben ik samen met mijn vader en moeder (inmiddels allebei overleden) bij een aantal oude stations (Rijksstraatweg-Alsmeerderweg-Vijfhuizen-Hoofddorp en Aalsmeer) wezen kijken met jou boek Sporen 1 in de hand. Zij hebben daar allebei van genoten. Ik heb daar hele mooie herinneringen aan. Ik ga zeker met deel 2 onder de arm ook weer op pad om de oude lijnen te volgen en om de oude stations te zien. Bedankt voor dit mooie boek. blijf een regelmatige bezoeker van je leuke site

    Like

    • Dag Rene, dank voor je vriendelijke woorden. Ik kan je zeker aanraden om de lijnen richting Nieuwersluis en Alphen aan den Rijn na te lopen of te fietsen. Ze zijn zeer de moeite waard.

      Like

Geef een reactie

