Bijna gaar

Het schijnt dit weekeinde mooi weer geweest te zijn in Leiden. En er was geloof ik ook feest in de stad. Ik heb er weinig van meegekregen. Ik heb mijn dagen doorgebracht met drukproeven, drukproeven en nog eens drukproeven. Die spoorweg kan ik wel dromen nu. Met mijn eigen teksten erbij.

Ik ken mezelf een beetje en wist dat het ging gebeuren: hoe dichter de finish wordt genaderd, hoe onzekerder ik word. Elk puntje moet letterlijk goed staan. Toen ik een paar punten achter de bronvermelding ontdekte – en die afspraak die we met onszelf hebben gemaakt is dat een bronvermelding niet eindigt met een punt – moest ik natuurlijk alle credits met de stofkam doorpluizen. Waarna ik er nog twee ontdekte. Ik heb ze daar waarschijnlijk zelf neergezet, maar toch… ze zijn boven water.

Alle foto’s staan op hun plek, maar nu dat is gebeurd, zie ik opeens dat twee foto’s eigenlijk niet zo goed bij elkaar passen. Station De Kwakel en station Wilnis zijn, weliswaar geheel volgens plan, in exact dezelfde positie gefotografeerd op twee opeenvolgende pagina’s. Daar kun je je schouders over ophalen, maar ik weet dat ik me tot het einde der dagen aan die twee foto’s ga zitten ergeren. Kortom, ik heb Petra Dekker gevraagd of er een foto van station De Kwakel in een andere positie kan komen.

En zo zijn er nog een paar van dat soort details. Kan deze foto nog een tikkie naar links en deze nog een tikkie naar boven? Zoals ik al eerder zei: als ik vormgever was, zou ik een enorme hekel aan mij krijgen.

Er zijn de afgelopen dagen echter ook enkele substantiëlere dingen gebeurd. Ten eerste moest er een tweede foto komen bij het verhaal over spoorhuis Zwarteweg in Aalsmeer. Ik had er wel verschillende foto’s van, maar die hadden allemaal min of meer dezelfde uitstraling. Daar konden we er dus niet meer van meenemen. Ik had wel een totaal andere foto van de Zwarteweg, maar daar had ik de rechten niet van geregeld. Bovendien was het een van het web gehaald plaatje. Het was 28k groot, of zo. Daar vul je geen pagina mee.

In overleg met vormgeefster Petra Dekker, die de foto echt hard nodig had, ging ik toch maar eens op zoek naar de eigenaar. Ik had hem destijds toegemaild gekregen van Cock Willers. Die herinnerde zich vrij snel dat hij de foto had gekregen van Arjen Vos. En Arjen Vos bleek gelukkig onmiddellijk bereikbaar en was – nog mooier – bereid om de foto voor het boek af te staan en – nóg mooier – beloofde de foto in een veel betere resolutie toe te sturen. Vanavond kwam de foto binnen. Een plaatje.

Waar ik het afgelopen weekeinde de meeste tijd mee kwijt was, was een opmerking  van de corrector dat ik behoorlijk veel verkleinwoorden gebruikte. Mijn uitgever liet er, toen hij die opmerking doorgaf, geruststellend op volgen dat hij zich er nooit aan had gestoord. Maar een beetje perfectionist laat zoiets natuurlijk niet makkelijk van zich afglijden. En dus ploegde ik dit weekeinde alle teksten door op zoek naar dat vermaledijde  ‘je’.

En eerlijk is eerlijk, het kon inderdaad een graadje minder. De Haarlemmermeerlijnen kende maar weinig imposante spoorgebouwen en kunstwerken. Maar om het nu voortdurend  over ‘stationnetjes’, ‘spoordijkjes’ en ‘wachterhuisjes’ te hebben, gaat ook weer wat ver. Het ging opmerkelijk genoeg ook met vlagen. Sommige verhalen stonden stijf van de verkleinwoorden en daarna volgden er weer vier, vijf hoofdstukken waarin geen ‘je’ was te bekennen.

Maar goed, ze zijn er uit gefilterd. En alle aansluitende zinnen zijn zeker vier keer gecontroleerd. Want zo’n ‘je’ of ‘tje’ weghalen, is eenvoudig zat. Maar klopt de rest van de zin dan nog? En de zin die daarna komt? Duikt er niet opeens een ‘dat’ op die eigenlijk een ‘die’ moet zijn? Ik geloof dat ik alles nu rond heb. Maar ik kan geen verkleinwoord meer zien.

4 thoughts on “Bijna gaar

  1. Een leuk verhaal(tje). En een mooie foto. Wat was dat voor ’n trein? Achter de lokomotief zie ik oude “blokkendoos”-rijtuigen. Was deze trein ook gehuurd?

    Like

  2. Dit is de ‘Nieuwe Meer Express’ op 21-9-1968. De organisator was Watersportvereniging De Nieuwe Meer. Trein bestond uit loc 2222, vier blauwe Blokkendozen en een gesloten wagen type Gs 🙂

    Like

Geef een reactie

