Familiebedrijf

Sporen 2 was op onderdelen een kleine familie-onderneming. Mijn dochter Maxime bedacht bijvoorbeeld de invulling van de achterflap. Aanvankelijk stond daar een uitgesneden kopie van de voorpaginafoto. Daar waren we nog niet helemaal tevreden over. ,,Op de brug staat een aankomende trein. Waarom zet je op de achterkant geen wegrijdende trein?”, stelde ze voor. Prima idee. En zo geschiedde dus.

Een andere dochter, Celeste, had enkele jaren geleden al een van de foto’s voor het boek geleverd. Zij maakte tijdens Sporen in de Polder foto’s van de wandeling. Een van die platen had al het boekje gehaald dat na de wandeling door de kunstenaars was uitgegeven. Een tweede van foto van die wandeling staat straks op pagina 23. Met bronvermelding, uiteraard.

Mijn vrouw Yvon en mijn zoontje Joshua zijn – als mijn keuze door de vormgeefster wordt gevolgd – in beeld als twee willekeurige spoorwandelaars op pagina 155. Dank zij mijn dochter Yasmin zijn er foto’s van de rommelmarkt in Vinkeveen. (Ik had het station al uitgebreid bezocht, maar Yasmin wilde graag de rommelmarkt eens bekijken. En laat de foto die we toen maakten, nu uitgerekend als dé foto van station Vinkeveen te zijn uitverkoren). Yvon deed tot slot deed dienst als superkritische eerste lezer/corrector, die bergen tikfouten en tal van flauwe grappen uit de tekst heeft gehaald.

In het dankwoord in het boek is geen plaats om hen allemaal stuk voor stuk te bedanken. Daar staat namelijk al een behoorlijke waslijst. Daarom doe ik dat maar hier.

Geef een reactie

