Losse eindjes

Er moeten nog twee hoofdstukken worden geschreven: station De Kwakel en de perronwachterwoning – of directiewoning, zoals ik inmiddels heb begrepen – in Amsterdam. Het eerste verhaal kan ik hopelijk volgende week maken, het laatste verhaal komt morgen aan de beurt. Kortom, ik lig nog steeds heel aardig op schema. Als ik tenminste alle losse eindjes op tijd aan elkaar kan knopen. Want het lijkt wel of dat er steeds meer worden.

Ik moest nog uitvogelen wat er met het privaatgebouw in Mijdrecht gaat gebeuren. Dat is vandaag gelukt. Ik begreep van de gemeente dat het blijft bestaan. Ondertussen schoffelde Cock Willers mijn zekerheid over de N231 onderuit. Ik wist zeker dat er eind 1939 met de aanleg van de provinciale weg op het spoor was begonnen. Cock haalde echter enkele enkele mensen aan die volhielden dat het oude spoor na  de oorlog, ja zelfs tot in de jaren ’50, een grasdijkje was waar ze gewoon overheen konden lopen. De provincie Zuid-Holland, die de weg heeft laten aanleggen, heeft de archieven niet meer in bezit waaruit het antwoord direct zou moeten komen. Een woordvoerster leidde uit enkele andere documenten af dat in elk geval de bruggen in de weg in 1946 en 1950 zijn aangepast, maar het is even de vraag hoe betrouwbaar die zijn. Volgende week volgt hopelijk een definitiever antwoord.

Dan is er nog station Aalsmeerderweg. Eigendom van de provincie Noord-Holland, maar wat er precies mee gaat gebeuren kon een woordvoerster nog niet een-twee-drie vertellen. Ook dat wordt nog uitgezocht. En dan zijn er nog de bruggenhoofden onder de A10. Ik geloof graag dat ze er nog liggen, maar ik wil ze toch met eigen ogen bekijken. Verder meldde Bert Gortemaker nog dat het bord met ‘Bovenkerk’ dat ooit op de abri bij halte Bovenkerk was bevestigd, nu in café De Manen hangt. Moet ik dus ook nog even natrekken. En bij de inventarisatie van alle foto’s voor Sporen II kwam ik er achter dat ik eigenlijk geen goede foto heb van het stuk Oukooperdijk-Bovenkerk.
En ik vorige week maar denken dat ik nu wel was uitgespoord.

Geef een reactie

