Beelden

Voor een boek als Sporen zijn de foto’s minstens zo belangrijk als de teksten. Gelukkig kon ik vanaf het begin een beroep doen op mensen als Cor Wies en Dick de Waal Malefijt, die ook bij Sporen I een essentiële rol hebben gespeeld. Hun foto- en tekeningcollecties legden al meteen een stevige basis. Gaandeweg kwam ik in contact met Cock Willers – die een enorme verzameling heeft van foto’s en artikelen buiten Haarlemmermeer – Bert Gortemaker – die de nadagen van het spoor minutieus in beeld heeft gebracht – Herman van Soest – die zo ongeveer alles heeft van Wilnis en verre omstreken – en Raymond Kiès – een lopende vraagbaak over de onder veel meer de Haarlemmermeerlijnen.

Woensdag ben ik bij Cock langs geweest, die me weer voorzag van heel veel foto’s en tips. Vrijdag bezoek ik  Herman van Soest, Bert Gortemaker en Bart Boere, de laatste rangeerder van de Haarlemmermeerlijnen die als ik het goed heb begrepen een privémuseum over de Haarlemmermeerlijnen heeft ingericht. Ik kijk vooruit naar die gesprekken. Zondag liep ik ookTim Castricum tegen het lijf, die me een foto stuurde van het Haarlemmermeerstation in aanbouw. Eem mooie plaat die ik nog niet eerder had gezien. De foto komt uit de verzameling van Ab van Donselaar.

Geef een reactie

