Op zoek naar een perronwachterwoning

Vandaag was de laatste  ‘zoektocht’ langs de resten van de Haarlemmermeerlijnen. Ik moet weliswaar nog een paar keer op pad voor interviews, maar ik hoef geen oude treinbanen meer langs te lopen. Ik heb deze week bekeken wat ik wilde bekijken. Hoewel ik niet uitsluit dat ik volgende week of de week er na nog één keer op pad ga om een nog niet voldoende geïnventariseerd onderdeel van de oude lijn te bekijken. Niet omdat het strikt noodzakelijk is, maar omdat het zo leuk is om te doen.

Vandaag was ik aan de Aalsmeerderweg in Hoofddorp om de nieuwe bushalte tegenover het wegkwijnende stationnetje goed te fotograferen. De laatste keer had ik dat bij bar slecht weer gedaan, waardoor de foto’s er nogal somber uit zagen. Vervolgens ben ik de abri tegenover halte Bovenkerk  nog een keer gaan bekijken, omdat ik aanwijzingen had gekregen dat er nog resten van een tweede gebouwtje lagen. En ook die zijn inderdaad te zien: een betonnen plaat in een met struiken overwoekerde berm.

Het hoofddoel van de fietstocht was het Jollenpad, waar eind jaren ’70 een  aansluiting was tussen de Haarlemmermeerlijnen en de Schiphollijn in aanleg. Die aansluiting is natuurlijk al lang verdwenen en resten zijn er ook niet meer te vinden, maar ik heb goed kunnen kijken hoe dat tussenlijntje ooit liep. De aanleg van de Schiphollijn is één van de hoofdstukken die ik nog moet schrijven.
De laatste stop was op het Haarlemmermeerstation, om bij de deskundigen van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam eens na te vragen wat zijn weten van de ‘stationschefwoning’ die opeens opdook in een digitale zoektocht. Op de site van RTV Noord-Holland vond ik een bericht dat de Stadsdeelraad Oud-Zuid voor een nieuw kantoor deze woning wilde slopen. Gelukkig werd in het bericht ook gemeld dat woning was gered, maar ondertussen zat ik wel met de vraag wat die stationschefwoning precies had te betekenen. Stationschefs woonden bij de HESM gewoon boven het station. Bovendien heb ik nergens, noch bij de bouwaanvragen, noch in de nummering van HESM-gebouwen iets gezien dat op een woning bij het Haarlemmermeerstation wijst.
Tim Castricum van de EMA kon me het huis aanwijzen, een mooie, witte villa naast het stationsgebouw. Het was volgens hem overigens niet voor de stationschef, maar voor de perronwachter. Het is er rond 1921 neergezet. De bewoonster van het huis kon me wat extra info geven. De komende dagen ga ik een paar experts bellen om het verhaal helemaal rond te krijgen.

Geef een reactie

