Een waterval in Mijdrecht

Mijn fototas is waterdicht. Dat was het enige opbeurende dat ik vanmiddag kon vaststellen nadat ik in Mijdrecht een half uur lang in een van de meest bespottelijke regenbuien heb gelopen die ik ooit heb meegemaakt. Het ene moment scheen er een lekker zonnetje, het volgende moment kwamen er uit het westen pikzwarte wolken aangezeild en daarna stroomde het water letterlijk naar beneden. Het was geen stortbui, het was een waterval. Mijn schoenen zijn de rest van de dag niet meer droog geworden. Mijn kleren uiteindelijk wel, hoewel ik, toen ik me vanavond bij thuiskomst omkleedde, merkte dat mijn jas onder de draagriemen van mijn fototas nog steeds vochtig was.

Ondanks die stortbui was het verder een buitengewoon nuttige dag. Ik heb de bruggenhoofden bij de Middenweg in Mijdrecht bekeken, de plek van de voormalige abri daar bestudeerd – een oversteekplaats voor fietsers nu – de route tussen Mijdrecht en Wilnis in kaart goed in gebracht (twee keer zelfs, want toen het droog was heb ik de route nog een keer gelopen, zodat ik foto’s kon nemen), de spoorbaan in museum De Ronde Venen bewonderd en modelbouwer Marcel Lauwers geïnterviewd.

Marcel bouwt het terrein van treinensloper Koek na bij station Mijdrecht. Het enthousiasme, maar vooral ook de feitenkennis van mensen als Marcel, maakt me altijd een beetje bescheiden. De Haarlemmermeerlijnen en Sporen zijn een passie geworden, maar mijn kennis en inzicht háált het niet bij die van Marcel. Hij claimt dat hij, als hij een willekeurige foto van een gesloopte trein bij Koek ziet, in negen van de tien gevallen snel kan achterhalen om welke trein het precies gaat en wanneer die is gesloopt. En ik geloof hem onvoorwaardelijk. Zijn modelbaan van Koek is, hoewel nog lang niet af, erg mooi geworden.

2 thoughts on “Een waterval in Mijdrecht

  1. Als Marcel Lauwers zijn e-mail adres geeft, dan stuur ik hem alle treinsloopfoto’s die ik heb, naar hem toe.

    Like

Geef een reactie

