Het Aarlanderveense sloopschandaal

De afbraak van de Haarlemmermeerlijnen bleek in de zomer van 1937 opeens landelijk nieuws. Niet omdat het spoor de nek was omgedraaid, maar omdat een paar handige jongens er met de spullen vandoor waren gegaan. Het leidde tot een groot politieonderzoek.

Verschillende kranten meldden in september 1937 dat zich bij de afbraak van het opgeheven spoor tussen Alphen aan de Rijn en Uithoorn ernstige onregelmatigheden hadden voorgedaan. Zelfs de Nieuwe Tilburgsche Courant maakte er in zijn kolommen ruimte voor vrij. Twee keer zelfs, in dezelfde krant. Waarmee wel duidelijk is hoe geschokt men in den lande was.

De krant legde zijn lezers uit dat een van de kopers van het opgeruimde spul zich meer had toegeëigend dan waar hij recht op had. De politie van Aarlanderveen, Ter Aar, Nieuwkoop, Zevenhoven en Nieuwveen waren na verschillende klachten een groot onderzoek begonnen. Kennelijk waren de spullen naar Amsterdam en Rotterdam afgevoerd, want volgens de krant was de politie in die twee plaatsen een kijkje gaan nemen.
De dienders uit de polder boekten snel resultaat. In dezelfde krant van zaterdag 11 september, één pagina verder, kon de Nieuwe Tilburgsche Courant zijn lezers al de ontknoping van het schandaal geven. Agenten hadden expediteur K. uit Aarlanderveen gearresteerd in verband met de diefstallen op de Haarlemmermeerlijnen. Met de verhoortechnieken was het trouwens prima in orde in die tijd, want K. had inmiddels een volledige bekentenis afgelegd. Hij had toegegeven dat hij meer dan duizend dwarsliggers en een grote hoeveelheid stenen, zand en ijzer, afkomstig van de langs de lijn gelegen perrons, had ontvreemd. Die spullen konden helaas niet meer aan de rechtmatige eigenaar worden teruggegeven, want K. had alles al verkocht.
De Nieuwe Tilburgsche Courant eindigde met het dreigende zinnetje dat de politie vermoedt dat er meer mensen bij de diefstallen zijn betrokken en daarom het onderzoek voortzet.
In het eerste artikel meldde de krant trouwens nog een feit dat op zichzelf interessant is, maar waarvan niet helemaal duidelijk is wat het precies met de diefstallen had te maken. De verslaggever benadrukte dat het eerste deel van de lijn, tussen station Alphen aan den Rijn en de spoorbrug bij Gouwsluis, was opgeruimd door personeel van het station. ‘Doch tussen de spoorbrug en station Uithoorn was het werk uitbesteed aan losse werklieden van een aannemersmaatschappij onder toezicht van een opzichter van de Nederlandse Spoorwegen’. De reporter zei het er niet bij, maar de lezer kan het zelf wel invullen. Op welk deel van het traject zouden die spullen toch zijn gestolen?

Advertenties

2 thoughts on “Het Aarlanderveense sloopschandaal

  1. Vroeg mij af waarvoor het spoor bij Aarlanderveen voor diende. Het afvoeren van turf, die werd gestoken in de nieuwkoopse plas? Of merendeel het vervoeren van personen? Deze vragen kwamen bij mij op, toen ik dit weekend langs het Aarlanderveense station reed en eens ging googelen over de historie.

    Like

    • De Haarlemmermeerlijnen werden zowel voor personen- als voor goederenvervoer gebruikt. Dat laatste bestond rond Aarlanderveen vooral uit agrarische producten.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s