Een vage herinnering aan station Alphen

Dat is weer eens wat anders: een nieuw, fris station langs de oude Haarlemmermeerlijnen. Alphen aan den Rijn heeft het. Of eigenlijk, Alphen aan den Rijn krijgt het, want toen dit werd geschreven, waren de bouwvakkers nog volop aan de slag.

Het is geen station waar een spoorkenner op zoek kan naar oude, originele details. Sterker nog, er is in Alphen zelfs niets te vinden dat een Haarlemmermeerlijnen-reiziger van 75 jaar her überhaupt zou herkennen als een station. Goed, er liggen perrons en ook voor rails is gezorgd. Maar waar kan hij zijn kaartje kopen? En waar is het wachtgebouw?
Wat een Haarlemmermeerlijnen-reiziger wel zou herkennen als een stationsgebouw, is in 2007 tamelijk rigoureus tegen de vlakte gegaan. De gemeente en de NS wilden het stationsgebied in Alphen eens lekker moderniseren in die plannen was geen plek meer voor het uit 1878 stammende station Alphen. Het had geen waarde voor de toekomst, het was te weinig monumentaal en het stond vreselijk in de weg. Bovendien was het te duur. Opknappen kostte een miljoen euro en dan hadden de gemeente en de NS er eigenlijk nog niets aan.
In maart 2003 gaf de gemeente toestemming voor de sloop. Het college was niet onder de indruk van de bezwaren die omwonenden hadden ingediend. Burgemeester en wethouders begrepen de emoties, zeker als het gaat om één van de weinige historische gebouwen die Alphen rijk is, maar ze waren geen argumenten tegengekomen die echt hout sneden. Wethouder Bas Wienbelt stelde de bevolking nog gerust door te verklaren dat het station niet helemaal verloren hoefde te gaan. ,,We kunnen nog een stukje historie verwerken in het nieuwe ontwerp.’’
En zo zetten de slopers in oktober 2007 hun hamers en beitels in het oude Alphense stationnetje. Heel behoedzaam, dat wel. Ze hoopten nog 95 procent van het materiaal te kunnen hergebruiken. Bovendien reden de treinen nog gewoon langs en slopers weten ook dat reizigers het doorgaans niet erg waarderen als een stuk dragende muur hun coupé komt binnen zeilen.
Het nieuwe station heeft inmiddels al behoorlijk vorm gekregen, waarbij de belangrijkste verandering niet boven, maar onder het bouwwerk heeft plaats gehad. Alphen heeft een lange tunnel laten graven onder het spoor, waardoor voetgangers en fietsers makkelijker vanuit de wijk Kerk en Zanen naar het centrum kunnen lopen. Ook voor treinreizigers is het een uitkomst. Vanuit die tunnel kunnen ze eenvoudig van perron naar perron lopen. Vroeger moesten ze over het spoor zelf wandelen.

De tunnel is klaar. Minister Eurlings heeft haar volgens een plaquette in februari 2010 geopend. Aan de rest van het station wordt op deze dag, vlak voor de zomer van 2010, volop gesleuteld. De overkappingen op de perrons en verschillende afscheidingen zijn nog niet klaar. Het gezaag, het geklop en de muziek van de radio’s van de bouwvakkers klinkt door alles heen.
Wat nog lang niet klaar is, is het stationspaviljoen. Alphen krijgt geen nieuw stationsgebouw, want reizigers helpen zichzelf tegenwoordig zelf wel aan een kaartje met één van de automaten. Daar hebben ze geen loket meer voor nodig. Maar ze krijgen wel een stationspaviljoen: een fraai vormgegeven gebouw met bloemenwinkel en kiosk. Het moet verrijzen waar ooit het oude stationsgebouw stond – kon daar geen bloemenwinkel in, of is dat te simpel gedacht? – maar daar is nog weinig activiteit merkbaar.

De groezelige, omgewoelde vlakte naast perron 1 is voorlopig de enige echt tastbare herinnering aan het gesloopte station. Op de muur van de fietstunnel is echter nog een andere, weliswaar iets minder concrete maar hopelijk blijvende verwijzing te vinden. Bij wijze van kunst zijn daar tegeltableaus met tamelijk vage afbeeldingen aangebracht, zo op het oog uit de trein gefotografeerde stukjes Alphen. Op één van die platen is station Gouwsluis te herkennen en op een andere, jawel, station Alphen.

Zo blijft het toch nog voortleven. Precies wat wethouder Wienbelt in 2003 beloofde.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s