Klagende Amsterdammers

Terwijl halverwege de jaren ‘30 overal in Holland burgers en gemeenten vochten voor het voortbestaan van de trein, mopperde Amsterdam juist dat ze nog steeds met het lijntje was opgezadeld.

De gemeenteraad van de hoofdstad verzocht de spoorwegen in 1937 om het lijntje van Amsterdam naar Aalsmeer en Bovenkerk op te heffen. De spoorlijn was een flinke belemmering voor de wijken waar ze doorheen trok.
De ijsbaan, de roeibaan in het Bosplan en het zwembad aan de Schinkel trokken veel bezoekers, waardoor de overangen met het spoor gevaarlijke kruispunten bleken. Elders in de stad waren trein en tram kennelijk geen probleem, maar hier leverde het spoor bijna onoverkomelijke bezwaren op.
De spoorwegen en het rijk negeerden het geklaag van de Amsterdamse raadsleden. Kort na de sluitingen van 1936 stelde de minister van Waterstaat vast dat de bezoekersaantallen tussen Amsterdam en Uithoorn en Uithoorn en Nieuwersluis zijn toegenomen, en er dus geen aanleiding is om die lijnen ook dicht te gooien.

Fijn voor de Amsterdammers, merkte Russer in zijn boek ‘Sporen door de Haarlemmermeer’ op. In de Tweede Wereldoorlog bleken de Haarlemmermeerlijnen voor veel Amsterdammers letterlijk de levenslijn naar het voedsel op het platteland.

Advertenties

2 thoughts on “Klagende Amsterdammers

  1. De spoorlijn naar Aalsmeer en Bovenkerk is een en de zelfde spoorlijn. Moet “Bovenkerk” niet Uithoorn zijn? Een treindienst alleen tussen Bovenkerk en Uithoorn lijkt mij (in 1937) al helemaal niet rendabel.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s