Een rustige dag op het spoor, met koffie en geratel

Het was een gemoedelijk bestaan op de Haarlemmermeerlijnen. Dat blijkt wel uit een reportage in november 1977. In het artikel rijdt de verslaggever een dagje mee met machinist J. van Leeuwen en beschrijft nauwkeurig wat hij die dag allemaal meemaakt. ‘Je kan hier honderd worden’, luidt één van de veelzeggende citaten in het stuk.

De rit begint op de ‘hoofdspoorlijn’ bij station Maarssen. Even voorbij Breukelen zet Van Leeuwen zijn loc stil, stapt uit en belt langs het spoor de verkeersleiding. Hij moet van het baanvak Utrecht-Amsterdam af. Daarvoor moet hij het tegenoverliggende spoor kruisen. Van Leeuwen klimt even later weer naar binnen en meldt: Als de intercity voorbij is, kunnen we verder.’’
Verslaggever Geert Boon beschrijft hoe de dieselloc over de wissel ratelt en nog geen kilometer verder moet wachten, wachten en nog eens wachten. De brug bij de Angstel is open om wat schepen door te laten. En als de brug weer dicht is, moet Van Leeuwen wachten tot de rijkspolitie is gearriveerd om het verkeer op de A2 stil te zetten en de spoorbomen neer te laten. Pas dan mag het treintje namelijk pas de gelijkvloerse kruising met de rijksweg oversteken.
Een idiote situatie, noemt de verslaggever het. Een NS-voorlichter die ook meereist meldt ter plekke dat er even is overwogen om een viaduct aan te leggen over de A2, maar voor een trein die één keer per dag langskomt, vond men dat toch wat overdreven. Als de trein na 25 minuten eindelijk weer verder kan, waggelt en ratelt de locomotief bij het leven. Volgens de machinist komt die herrie van de korte dwarsstrepen die op de rails zijn gelast, zodat de wielen meer grip hebben als ze moeten optrekken.,,Maar horen en zien vergaat…’, noteert de verslaggever.
Een eindje verder – vermoedelijk bij de Ringdijk in Vinkeveen – nadert de trein een ophaalbrug waarbij de seinen aan beide kanten op groen staan. ,,Hoe kan dat, hè?’, vraagt Van Leeuwen retorisch. Om meteen uit te leggen dat de ophaalbrug helemaal geen ophaalbrug meer is, maar dat er gewoon vaste rails overheen liggen. De groene seinpalen staan er als twee museumstukken bij.
Ondertussen stelt Boon vast dat de dienstregeling van het treintje met een grote korrel zout genomen moet worden. Volgen het spoorboekje vertrekt de trein om 8.38 uur uit Maarssen om na een reis van één uur en tweeëntwintig minuten, om 10.00 uur exact dus, in Uithoorn aan te komen. Dat station doet de trein in werkelijkheid pas om 10.45 uur aan. Een van de redenen is dat de loc bij station Mijdrecht een tussenstop maakt, zodat er een bak koffie gedronken kan worden. De trein wacht wel. Er rijdt toch niemand anders op dit spoor.
In Uithoorn koppelt Van Leeuwen drie wagens af. Eén moet er verder, naar de op dat moment in aanbouw zijnde Schiphollijn. De machinist vindt het ironisch dat het oude spoortje de toevoerlijn is van de modernste treinverbinding die Nederland dan heeft. ,,Laatst heeft er zelfs een elektrische trein hier gereden, getrokken door een dieselloc, voor proefritten.’’

De terugreis duurt wat langer omdat er in Mijdrecht verschillende wagens gerangeerd en gekoppeld moeten worden voor de industrieën die daar zitten. Bovendien moet er weer een aanzienlijke tijd bij de A2 worden gewacht op de rijkspolitie. Van Leeuwen legt uit: ,,Ze weten dat we rond 13.00 uur arriveren, maar als ze het druk hebben moeten we wachten.’’ Hoe lang, vraagt de verslaggever. ,,Dat kan soms heel lang duren, antwoordt de machinist.  ,,En na een bepaald tijdstip mag je er helemaal niet meer overheen. Dan wordt het avond. Een collega van me heeft zich niet zo lang geleden laten ophalen door een taxi. Zijn vervanger stond vervolgens tot half acht ’s avonds te wachten tot hij de oversteek kon maken. En met mist mag je er helemaal niet meer overheen.’’
Maar het valt mee. Na tien minuten arriveert een witte Porsche en kunnen de spoorbomen op de rijksweg naar beneden. Een paar minuten scheurt Van Leeuwen op volle snelheid de spoorlijn Amsterdam-Utrecht op, op weg naar het eindpunt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s