Een ondergang in cijfers

De gebruikers van de Haarlemmermeerlijnen mochten hopen en smeken dat het complete net bleef bestaan, de economen wisten wel beter. De cijfers van de spoorlijn, en zeker van het westelijk deel, waren dodelijk. ir. J.K. Lagerwey geeft in het Tijdschrift voor Economische Geographie van januari 1936 een kleine opsomming.

Om een treinbaan rendabel te krijgen moet die, bij vijf ritten per dag, zeker 3600 gulden per jaar opbrengen. Per kilometer, welteverstaan. De Haarlemmermeerlijnen brachten in 1934 een bedrag van 413.281gulden op. Over de 116 kilometer van het spoornet is dat een bedrag van 3562 gulden per kilometer, net beneden de grens van het economisch haalbare dus.

Dat klinkt nog niet zo schokkend, ware het niet dat de opbrengst met veel meer ritten dan vijf per dag werd behaald. Lagerwey rekent voor dat bij er bij vijf treinen visa versa in totaal 116 km x 10 ritten x 365 dagen = 423.000 kilometer afgelegd zou moeten zijn. Uit het jaarverslag over 1934 blijkt echter dat er ruim 900.000 kilometer is gereden, bijna het dubbele dus. Oftewel: per afgelegde kilometer is 50 cent verdiend, terwijl dat minimaal 97 cent had moeten zijn.

Nog meer cijfers: volgens Lagerwey is het aantal reizigers op de lijnen Hoofddorp-Leiden en Alphen aan den Rijn-Uithoorn tussen 1929 en 1934 afgenomen met 50 procent en de hoeveelheid vervoerde goederen met 40 procent. De NS kampten in die crisisjaren op andere lijnen ook met achteruitgang, maar die bleef beperkt tot 18 procent minder passagiers en 25 procent minder goederen. Op de delen van de Haarlemmermeerlijnen die na 1935 bleven doorrijden, ging het er overigens niet heel veel beter aan toe. Daar noteerde de spoorwegmaatschappij gemiddeld 46 procent minder reizigers en 36 procent minder goederen. Lagerwey rekent ook nog uit dat op alle stations van de Haarlemmermeerlijnen in 1934 27.800 ton goederen zijn vervoerd: 76 ton per dag. Moet men daarvoor een trein laten rijden, vraagt hij zich hardop af.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s