Hulde aan Vinkeveen Vooruit?

Waarom zijn de Haarlemmermeerlijnen in 1936 niet in één klap opgeheven? Ging het zo veel beter tussen Amsterdam, Aalsmeer en Nieuwersluis dat die lijnen mochten overblijven? Of was er wat anders aan de hand?

De vervoerscijfers rond 1935 lijken te wijzen op de eerste verklaring. Het ging inderdaad veel beter met de oostelijke takken. Of in elk geval: het ging er veel minder slecht. Spoorhistoricus G. Russer meldt in zijn boek over de Haarlemmermeerlijnen de naakte cijfers. De vervoerscijfers in de dorpen tussen Uithoorn en Alphen aan den Rijn kelderden tussen 1920 en 1935 met twintig tot wel negentig procent.

Tussen Leiden en Hoofddorp was het net zo dramatisch. Leimuiden ging in die periode terug van 35.000 reizigers per jaar naar 4250. Het hoofdstation langs die lijn, Leiden Herensingel, liep nog harder leeg. In 1920 bedroeg het aantal vertrekkende en arriverende reizigers ruim 120.000 per jaar. In 1935 waren dat er net iets meer dan 17.000, nog geen 50 per dag dus. Zie daar maar eens een lonende dienstregeling op los te laten.

In Uithoorn ging het ook niet geweldig, maar bleven de bezoekersaantallen nog een beetje op peil. In 1915 telde het station daar 117.000 reizigers. Twintig jaar later waren er daar nog altijd 75.000 van over. Aalsmeer ging van 200.000 in 1920 naar 135.000 in 1935. En Amstelveen van 120.000 naar 52.000. Geen cijfers om je als stationschef op de borst te kloppen, maar het kan er mee door.

Toch was er volgens Haarlemmermeerlijnenkenner Jan van Es toch nog iets anders aan de hand. Volgens hem was het in 1936 de bedoeling dat ook de lijn Uithoorn-Nieuwersluis er aan ging. Een opstand van Vinkeveners voorkwam dat. De vereniging Vinkeveen Vooruit voerde ‘harde actie’ en overtuigde de minister zo met succes dat de lijn open moest blijven. Wat die verenfing Vinkeveen Vooruit precies was, wie er achter zaten en welke ‘harde actie’ ze voerden, meldt Van Es helaas niet. Maar het is een aardig feit dat nader uitgespit moet worden. Een club die er eigenhandig voor zorgde dat uitgerekend dit lijntje nog vijftig jaar langer kan voortbestaan, verdient het om in het zonnetje te worden gezet.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s