Een spoorhuis als leuke bijkomstigheid

Bert en Karin Kuiper hebben geen brandend verlangen om nu eindelijk eens een spoorhuis te bemachtigen als ze in 2003 een deel van de dubbele wachterwoning 64 kopen. Sterker nog, de woning is eigenlijk maar bijzaak. Het gaat hun vooral om de prachtige schuur bij het huis. En de fijne lap grond er omheen. En de mooie ligging. En de vrijheid. En de nabijheid van het centrum van Alphen. En, nou ja, het huis had ook wel wat.

Het spoor en de brug over de Rijn, waar de dubbele wachterwoning over waakte, zijn al lang verdwenen. Rails, bielzen, spoorspijkers en grind zijn weggehaald, op tamelijk grondige manier. Kuiper: ,,Ik ben amateurarcheoloog. Ik ga er graag op uit met mijn metaaldetector. Maar ik heb hier in de buurt niets bijzonders gevonden. Een paar pijpenkoppen, van die kleine, stenen Goudse pijpen, en een ouderwets brilletje’’. Hij glimlacht. ,,Maar die zullen ongetwijfeld weinig met het spoor te maken hebben gehad.’’
Ook in het huis zijn er nauwelijks herinneringen aan het spoorverleden. Bert Kuiper heeft alleen een oude ansichtkaart van de brug en een kaartje van het spoor richting Rijn aan de muur hangen. ,,Ik moet wel zeggen dat ik er steeds meer belangstelling voor krijg. Ik denk dat ik binnenkort maar eens op zoek ga naar foto’s. Die zullen er vast nog wel zijn.’’
Van de indeling van de oude wachterwoning is weinig meer over. Bert en Karin Kuiper hebben een moderne woonkamer en een dito keuken. ,,Daar hebben we weinig aan hoeven doen’’, zegt Karin Kuiper. ,,Dat hadden de vorige bewoners al zo ingericht. We hoefden alleen maar te schilderen en te witten. Verder was alles prima in orde.’’

Op de eerste verdieping van het huis, zijn ze wel flink aan de slag gegaan. ,,Daar waren twee grote kamers. Dat waren er te weinig voor ons. Dus hebben we de verdieping helemaal opnieuw ingericht, zodat we nu vier, nog steeds behoorlijk ruime kamers hebben.’’ De zolder is het grondigst onder handen genomen. ,,Dat was eerst een kale ruimte met een simpele vlizotrap’’, zegt Karin Kuipers. ,,Het is nu de slaapkamer voor onze zoon.’’

Die zoon moet dan niet twee meter of meer worden, want het plafond van de kamer zit wat laag. De steunbalken zorgen ervoor dat ook iemand van 1,70 bij elke paar stappen even het hoofd naar beneden moet doen, wil hij een paar stevige builen op het voorhoofd vermijden. Maar toch: de kale zolder heeft een forse metamorfose ondergaan.

Hoewel het gezin prima in de halve dubbele woning past, denken Bert en Karin Kuiper toch over een flinke uitbreiding. ,,Het lijkt me wel nuttig om een verbinding tussen het huis en de schuur te maken. Dat is makkelijker voor ons en wellicht ook makkelijker voor bezoekers. Ik zie nu soms mensen een paar keer heen en weer lopen langs het huis op zoek naar de voordeur. Want wat de voorkant lijkt, is eigenlijk de achterkant. Maar de werkelijke voorkant ziet er meer uit als een tuinkant, met twee tuindeuren, wat sommige mensen opnieuw in verwarring brengt. Met een verbindingsstuk tussen huis en schuur kunnen we de voordeur op een logischer, meer in het oog springende plek neerzetten.’’

Als binnen vervolgens ook een muur is gesloopt, zodat ze een open keuken hebben gekregen, een nieuwe haardschouw hebben gemetseld en de houten vloer is vervangen, zijn ze naar hun gevoel voorlopig wel even klaar. Het enige waar Bert Kuiper nog mee worstelt, is het nummer op de gevel. Er staat nu 61 op, het huisnummer. Maar toen ik eens goed naar het schilderwerk keek, zag ik dat dat eigenlijk niet goed is. Het moet 64 zijn, het nummer van het spoorhuis. Ik wil dat eigenlijk wel veranderen, want dat soort historische accenten vind ik leuk. Aan de andere kant, mensen zoeken zich hier al een ongeluk. Als ik er 64 op zet, vinden ze ons nooit meer.’’

Geef een reactie

