Een fietsenmaker herstelt station Vinkeveen

Jan Stoof is van jongs af aan erg handig met fietsen. Is het dan logisch dat hij de bewoner en beheerder van station Vinkeveen wordt? Ja, eigenlijk wel. Sommige dingen blijken, stapje voor stapje, vrijwel onvermijdelijk.

Jan Stoof zit in zijn behaaglijk warme woonkamer te mijmeren over vroeger. ,,Mijn oom was de eigenaar van garage Stoof, hier in Vinkeveen, en dat werk leek me wel wat. Lekker rommelen met fietsen en brommers. Op mijn vijftiende was ik het leren zat en ben ik van school gegaan. Mijn vader vond het maar niets en wilde aanvankelijk niet dat ik in de zaak ging werken. Maar uiteindelijk, na een paar maanden, mocht ik er toch beginnen.’’

Hij ontwikkelt zich tot een vakman, al zegt hij het zelf. ,,Het was toen midden in de brommertijd. Een gouden periode voor fietsenmakers. De jeugd stortte zich massaal op de Spartaatjes en de Batavussen. En ik was daar aardig goed in thuis. ‘Als Jan Stoof het niet kan repareren, gooi het dan maar weg’, hoorde ik wel eens.’’

Hij glimlacht spijtig. ,,Maar na veertien jaar kregen we onenigheid over geld. Ik had er in die tijd nauwelijks loon bij gekregen. Ik kreeg een aanbod van een ander bedrijf, buiten de fietsenmakerij, en vertrok. Ik ging in één klap van 87 gulden per week naar 127,50 gulden per week. Dat tikt lekker aan. Maar na een tijdje kwamen mensen vragen: ‘Jan, wil je mijn fiets even repareren? En dat deed ik graag. Het vak bleef lokken. En dus besloot ik de grote stap te zetten en voor mezelf te beginnen.’’
Er is wel één probleem: een geschikte werkruimte ontbreekt. Stoof: ,,Ik stond in een klein rotschuurtje aan brommers te sleutelen. Dat was eigenlijk geen doen. Dus toen er iemand naar me toe kwam en zei dat ze een brugwachter zochten voor de spoorbrug hier, had ik daar wel belangstelling voor. Want die brugwachter kreeg meteen een mooie werkplaats in de oude goederenloods in het station. En zo kwam ik hier terecht. Van die baan als brugwachter heb ik daarna nooit meer iets gehoord. Ze hebben de functie toch maar weer geschrapt omdat, met die paar ritten per dag, toch niet écht nodig was. Als er een brug open of dicht moest, regelden de machinisten dat zelf wel. Zo hard ging het niet op het spoortje. Maar die werkplaats mocht ik blijven gebruiken.’’
Rond 1968, zes jaar nadat hij zijn zaak heeft opgezet, komt de woning in het station vrij. Stoof vraagt de NS of hij die mag huren. Dat vinden de NS prima. Als later de stoffeerderij vertrekt, die de rest van de benedenverdieping huurt, neemt Stoof die ruimte er ook bij. En zo heeft hij station Vinkeveen voor zichzelf alleen om te doen waar hij goed in is: fietsen en brommers repareren.

Maar met vakmanschap en hard werken alleen, redt Stoof het niet in station Vinkeveen. ,,Ik was geen zakenman. Het is me nooit gelukt om mijn uren goed door te berekenen. Ik draaide een prima omzet, maar hield er steeds minder aan over.’’

In 1985 gaat zijn zaak over de kop en breekt voor Stoof een moeilijke tijd aan. De gereformeerde gemeente helpt hem echter een beetje op de been door hem een renteloos voorschot te geven, waardoor hij een deel van zijn schulden kan afbetalen. Stoof, die al tijden lang helpt met het opzetten van de jaarlijkse rommelmarkten van de kerk, wil graag wat terug doen. Hij biedt aan om de te verkopen spullen op te slaan in de lege bedrijfsruimte in station Vinkeveen. ,,Vroeger gingen grote dingen na afloop geregeld de kraakwagen in omdat we ze nergens kwijt konden. Doodzonde natuurlijk.’’

Terwijl hij enkele jaren na zijn faillissement de draad langzaam weer oppakt, eerst als invalbrugwachter en later als materiaalman in het verpleeghuis Maria-oord, beginnen de rommelmarkten een steeds belangrijkere rol te spelen. ,,Ik stelde op een gegeven moment voor om ze vaker te houden en dan niet op het plein voor de kerk, maar bij het station.’’ Dat groeide uit tot de maandelijkse rommelmarkt waarmee Stoof regionale bekendheid geniet. Tijdens een kleine rondgang door de opslagruimten, blijkt dat de rommelmarkt goed is bedeeld. Meubilair, speelgoed, lampen, elektronische apparatuur, beddengoed, curiosa en wat dies meer zij, met een fabricagedatum die ergens tussen het begin van de tweede helft van de 20ste eeuw tot het begin van de eerste helft van de 21ste eeuw stammen, staan en liggen hoog opgetast langs de muren van het station. Opvallend is trouwens, tussen al het brocante door, nog opvallend veel originele details van het station zijn te zien. De plafondversiering van de wachtkamer, de betegelde muren, de deuren, de kozijnen zijn allemaal in originele staat. Zelfs de oude schuifla van het loket is er nog. Stoof haalt enkele lampen weg om het ding in volle glorie te kunnen tonen. Zelfs het ronde gat in het glas, waardoor de klanten hun reisdoel konden roepen, is er nog. ,,Alleen het gaasje ervoor is nieuw. Het vorige was helemaal vergaan.’’

Als enige bewoner van het station, heeft Stoof inmiddels ook de taak gekregen om het te beheren. ,,Ik hoef nauwelijks huur te betalen. Wat ik jaarlijks aan de NS moet overmaken, daarvan kun je nauwelijks één maand een normale woning huren. In ruil daarvoor hou ik het station een beetje bij.’’ Stoof heeft inmiddels het uit stekende houtwerk van het dak vernieuwd de dakkapellen gerepareerd en zelfs de complete buitenkant geschilderd. ,,Ik kon een deal sluiten met een aannemer die in de buurt bezig was. Die had zijn steiger een tijdje niet nodig. Ik mocht hem gebruiken. Dat was voor hem goedkoper dan om die steiger een tijd lang op te slaan. Jammer alleen dat ik geen goede verf heb gekregen. Die is helemaal verpulverd. Ik wacht nu tot die laag er af is geregend. Daarna moet het weer opnieuw.’’ Hij zucht. ,,Ik weet alleen niet of ik daar de puf nog voor heb. Ik ben inmiddels ook alweer 75.’’

De rommelmarkten bij station Vinkeveen zijn elke tweede zaterdag van de maand, van 09.00 tot 15.00 uur.

 

Geef een reactie

