Hoe een halfgesloopte woning weer in vorm kwam

Toen Arnold Schuurman en Els van Beek ergens in de jaren ’90 met hun boot langs de oude brugwachterwoning in Vinkeveen voeren, verzuchtten ze: als we hier ooit eens konden wonen. ,,We waren er meteen verliefd op’’, zegt Schuurman een jaar of vijftien later aan de keukentafel in dat spoorhuis. ,,Vooral door de plek. De Ringdijk en de polders erachter… prachtig. Niet vanwege het huis. Dat sloeg helemaal nergens op.’’

Spoorhuis 48 verkeerde destijds in een bijzondere staat, om het voorzichtig te zeggen. Toen de spoorlijn in 1986 werd opgeheven, wilden de NS de dubbele woning het liefst platgooien. Een van de woningen stond leeg, nieuwe huurders waren er niet voor te vinden en de spoorwegen waren bang dat er krakers in zouden trekken. De familie die in de andere helft woonde, de familie Van den Ende, weigerde echter te vertrekken. De NS sloopten toen alvast maar de lege helft, in afwachting wat er verder ging gebeuren.

In die staat troffen Arnold Schuurman en Els van Beek het huis aan. ,,Het zag er niet uit. Eén muur was dichtgetimmerd met rabatdelen. Het was ook verwaarloosd. De aanbouw en de talloze schuren op het terrein waren helemaal vervallen’’, zegt Els van Beek. ,,Wat niet de schuld was van de vorige bewoners’’, voegt Arnold Schuurman er snel aan toe. ,,Ze hebben gedaan wat ze konden. Ze hadden gewoon niet de mogelijkheden om het grondig aan te pakken.’’

De eerste keer dat het huis te koop werd gezet, betrekkelijk kort nadat ze het voor het eerst hadden gezien, hapten ze nog niet toe. ,,Het was te duur voor ons.’’ Toen het een paar jaar later voor de tweede keer op de markt kwam, lieten ze het aanvankelijk ook lopen. ,,Het terrein ging toen in twee delen de verkoop in. Wij konden de voorkant kopen, het gesloopte deel. De achterkant, het overgebleven deel, was op dat moment al verkocht. We zijn wel gaan kijken, maar we vonden het niet interessant. We zouden maar een piepklein stukje grond over houden als we er iets hadden teruggebouwd. Bovendien lag dat niet aan het water, en dat vonden we nou juist zo mooi’’, zegt Schuurman.
De koper van het tweede deel haakte echter plotseling af. ,,Die had van een gemeenteambtenaar gehoord dat de kans groot was dat er een weg op het oude spoor zou komen, pal voor de deur. Daar voelde hij niets voor. De koop werd op stel en sprong afgeblazen. Een kennis had dat gehoord en tipte ons: ‘Jullie moeten maar eens gaan praten. Dit is echt wat voor jullie.’’’

En zo kochten Arnold Schuurman en Els van Beek in 2004 uiteindelijk de beide delen van het terrein, het gesloopte voorstuk en het fraai aan het water gelegen, omvangrijke achterste gedeelte, met een doormidden gehakt spoorhuis. Wat ze met de woning moesten doen, was al meteen duidelijk. Arnold Schuurman: ,,De gemeente had het huis tot monument verklaard. Dat betekende dat we het niet plat mochten gooien, als we dat al hadden gewild. Bovendien moesten we het in de stijl van het spoorhuis herbouwen. We mochten er niet een totaal afwijkend ding tegenaan bouwen.’’

Het echtpaar heeft de originele bouwtekeningen van het huis opgeduikeld en is in de omgeving gaan kijken naar vergelijkbare spoorwoningen. Die reis had ook tot doel om de gemeente te overtuigen dat een kleine aanpassing van de originele woning noodzakelijk was. ,,We wilden er dakkapellen opzetten, want anders hou je door die schuine daken op de eerste verdieping nauwelijks ruimte over in de zijkamers. De gemeente wilde dat aanvankelijk niet. Maar wij konden met foto’s aantonen dat op vrijwel alle dubbele woningen in de omgeving dakkapellen stonden. Toen gingen de gemeente uiteindelijk akkoord. Gelukkig maar, want het scheelt echt enorm.’’

Voor het overige hebben Arnold Schuurman en Els van Beek hun best gedaan om de ooit gesloopte helft van de dubbele woning zo authentiek mogelijk te herbouwen. ,,De ramen zitten op exact dezelfde plaats en zijn precies even groot als de originele. Ook de donkere rollaag boven de ramen hebben we zo nauwkeurig mogelijk overgenomen. Dat moet ook wel. Afwijkingen, hoe klein ook, vallen enorm op’’, zegt Schuurman.

De belangrijkste vernieuwing aan het huis, is een grote uitbouw waar de eetkamer annex keuken is gevestigd. ,,Die mochten we bouwen, als we twee keer zo veel ruimte aan schuren sloopten’’, legt Schuurman uit. ,,Dat vond ik geen probleem. Er stonden schuren zat op het terrein.’’ Over de vorm van de uitbouw is hij heel tevreden. ,,Ik vind dat de architect een prachtig ontwerp heeft gemaakt. Tussen de uitbouw en het huis heeft hij een tussengang gemaakt met heel veel glas. Dat maakt het mooi transparant. Het geeft ook een heel duidelijke scheiding tussen oud en nieuw.’’

De nieuwe weg waar de eerdere kopers voor terugschrokken, is er niet gekomen. Wel een wandelpad en een nieuwe brug over de Ringsloot. ,,Van het ontwerp van die brug schrokken we eerst, want hij is veel zwaarder dan we voor een voetgangersbrug verwachtten. Maar we hebben de garantie gekregen dat hij nooit voor verkeer gebruikt wordt.’’ Het wandelpad, dat over het oude spoor van Wilnis naar Vinkeveen loopt, noemen ze zelfs een aanwinst. ,,We vinden het wel gezellig, die wandelaars. We hebben er geen last van. Zelfs niet als iemand uitgebreid foto’s van het huis staat te maken. Het blijft trekken kennelijk, die spoorhuizen.’’

Advertenties

One thought on “Hoe een halfgesloopte woning weer in vorm kwam

  1. Hallo.
    ik kwam deze foto het (spoorhuis 48) tegen op internet. en ik vond het wel grappig mijn oma heeft daar vroeger gewoond. wij kwamen daar heel veel
    als kind zijnde het is wel leuk om het terug te zien en te lezen wat er is mee gebeurt. is ga nu zeker binnenkort naar toe kijken hoe het nu er uit ziet
    en herinneringen op halen

    gr, sonja van der wal

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s