Een trein met één trouwe reiziger

Archief, Herman van Soest, WilnisVerschillende kranten blikken in de zomer van 1950 vooruit op het afscheid van het personenvervoer op de Haarlemmermeerlijnen. Die artikelen geven vaak een goed inzicht in de teloorgang van het spoor. Er was niemand, nou vooruit, bijna niemand meer die er gebruik van maakt. In een knipsel uit het archief van verzamelaar Herman van Soest wordt veehandelaar W. Lorreveld uit Wilnis geciteerd die twintig jaar achter elkaar vanuit zijn woonplaats naar Nieuwersluis is gereisd. ,,De bus stopt voor mijn deur, maar ik geef de voorkeur aan Bello’’, verklaart de veehandelaar monter.

Hij is een van de weinigen. Verderop in het artikel noemt de verslaggever enkele cijfers over het personenvervoer. ‘Het komt vaak voor dat ‘Bello’ uit Nieuwersluis met vier personen zijn slingerend pad opstuift: één reiziger, de conducteur, de machinist en een leerling-machinist! In de maand Juli was de record-verkoop aan kaartjes het 25-tal naar Wilnis, het laagterecord de drie kaartjes naar Amstelveen.’

De krant brengt de gouden tijden van het spoor in herinnering. ‘De bloemenkwekers van Aalsmeer, de tuinders van Vinkeveen, de Amsterdammers die in Wilnis gingen vissen, de schaatsenrijders van de Amstelveense poel, de forensen van Amstelveen en de boeren die in Utrecht ter markt gingen, zij allen bewaren herinneringen aan het spoorlijntje met zijn snelheid van 40 tot 50 km. En een deel van hongerend Amsterdam in de laatste oorlogswinter heeft zich – letterlijk schommelend tussen hoop en vrees – laten rijden naar de groentestreken. In die sombere tijden was dit de munitielijn van de Duitsers, die er Schiphol mee bevoorraadden.’

De verslaggever onderstreept dat het nog niet helemaal voorbij is met de Haarlemmermeerlijnen – toen nog niet. Na 2 september 1950 rijden er nog wel goederentreinen over dit deel van de Haarlemmermeerlijnen. Maar veel stelt het allemaal niet meer voor. Het personeel moet in elk geval massaal naar een andere plek of betrekking uitkijken. ‘Een paar spoorwegmannen houden hun standplaats, de meesten echter verlaten met ‘Bello’ deze landstreek. De oudgediende Boellaard [Teun Boellaard, 33 jaar lang de eerste beambte van station Vinkeveen – WW.] krijgt loketdienst op het Amsterdamse C.S. en zal geen kaartjes meer verkopen naar de dorpen in Amstelland. Het tractiedepot Uithoorn (50 man personeel) wordt opgeheven.’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s