Koninklijke zorgen om een coup

Ze mag dan misschien een eenvoudig spoornet hebben aangelegd, het wel en wee van de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij was tot in de allerhoogste kringen onderwerp van gesprek. Dat blijkt uit de dagboeken van Johan Willem Meinard Schorer, van 1897 tot zijn dood in 1903 vice-president van de Raad van State en raadsman van Koningin Wilhelmina. In het boek ‘Raadsman achter de Troon’ wordt volop uit zijn dagboeken geciteerd. En wat kwam Haarlemmermeerlijnen-verzamelaar Dick de Waal Malefijt daarin tegen over de coup die de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij pleegde door stilletjes alle niet geplaatste aandelen van concurrent HESM te kopen:

20 maart {1902}
,,Heden verzocht de prins mij met hem mede te gaan naar de koningin, die mij wenschte te spreken. (…) Bij de koningin gekomen heb ik alles moeten vertellen omtrent de H.E.S.M. en de lasteringen daarover verspreid tegen de heeren Westerwoudt en Röell
(respektievelijk voorzitter en lid van de Raad van Administratie van de HIJSM, WW.). Ik heb natuurlijk alles in bijzonderheden verteld en het kostte mij weinig moeite om de koningin en den prins te overtuigen van de onwaarheid van de praatjes. Voorts heb ik den gehele treinoorlog uitgelegd en veel medegedeeld omtrent de spoorwegen. De koningin vroeg mijne opinie omtrent staatsexploitatie, waar De Marez Oijens (minister van Waterstaat, WW.) zeer voor gestemd scheen. Ik legde haar uit waarom ik er tegen was en zij scheen zozeer overtuigd, dat zij mij verklaarde alle maatregelen te zullen treineren (sic!) (cursivering van Schorer). Zij schijnt anders ingenomen met Oijens, maar fel tegen Lely (de voormalige minister van Waterstaat, WW.) Deze zal president van de Mijnraad worden. De ministers wenschen hem als gouverneur naar Suriname te zenden, maar daartegen verzet zich de koningin omdat zij hem niet vertrouwt.’’

Een kleine kanttekening, niet om zijn geloofwaardigheid in twijfel te trekken, maar om zijn betrokkenheid te schetsen: Schorer was president-commissaris van de H.IJ.S.M.

Een link naar de passage in Google books

Geef een reactie

