Opgelost: het tracé langs de Ringdijk Tweede Bedijking

Ook weer opgelost. In ‘Volg het huis’ vroeg ik me af waar de spoorlijn tussen de Mijdrechtse Zuwe en de Oude Spoorbaan bij De Hoef precies heeft gelopen. Het fietspad leek een beetje smal voor een spoorbaan. Maar de dijk zelf was weer geen voor de hand liggende plek. Spoorwegmaatschappij HESM maakte op andere plaatsen nooit gebruik van een dijk, vooral niet als die binnen schootsafstand lag van de Stelling van Amsterdam. Dus waar lag dat ding dan? Het antwoord komt uit Bodegraven.

Het spoor lag in elk geval niet op de plek waar nu het fietspad is. Flickr-gebruiker ‘Bertgort’ legt dat uit onder de foto van de Ringdijk Tweede Bedijking in de ‘Sporen Pool’ van deze fotoverzamelsite. (Grappig hoe informatie soms op de meest onverwachte manieren wordt gedeeld). Volgens Bertgort is het fietspad trouwens pas in 1990 aangelegd. Haarlemmermeerlijnenkenner Cock Willers uit de Meije deelt de mening van de Flickr-gebruiker. Volgens Willers lag de spoorlijn echter ook niet óp de dijk, maar er ver onder. ,,Spoorlijnen werden nooit op een waterkering aangelegd. Geen polderbestuur die dat toestond.”

Bij een nieuw bezoek vaan de Ringdijk Tweede Bedijking blijkt wel dat er veel voor Willers uitleg is te zeggen. De voet van de dijk is op deze plaats wel heel breed. In een van de bochten van de dijk is zelfs te zien dat de spoorlijn op die plek een stukje heeft afgesneden. De voet van de dijk ligt daar nóg verder in het land dan het elders al doet. Verwarrend is wel dat er niets is te zien dat op een spoordijkje lijkt. Het loopt allemaal vrij schuin de polder in.

,,Dat klopt”, zegt Cock Willers. ,,Maar vergeet niet dat dat spoordijkje daar al bijna 75 jaar buiten gebruik is. Wie weet wat er allemaal mee is gebeurd. Maar als je in de zomer langs gaat, kun je aan de verkleuringen in het gras nog heel aardig zien waar het is geweest.”

Nu ik het Google-mapskaartje in mijn eigen verhaal nog eens bekijk, zie ik hem geloof ik zelfs als een heel dun, groen lijntje lopen.

Hoe dan ook, één vraag kan van de lijst worden geschrapt. Cock heeft helaas niet een antwoord op een andere vraag over het spoorverleden in dit gebied: waar stond de dubbele woning 54? ,,Ik heb er een aantal keren gekeken, maar ik heb er niets van kunnen terugvinden. Als ik daar meer over te weten zou kunnen komen, zou me dat heel wat waard zijn”, zegt Willers.

5 thoughts on “Opgelost: het tracé langs de Ringdijk Tweede Bedijking

  1. Flickr-gebruiker “bertgort” is Bert Gortemaker uit Amstelveen. In bovenstaande tekst, staat dat spoorlijnen nooit op een waterkerende dijk wordt aangelegd. Volgens mij loopt het spoortraject tussen Amstelveen en Amsterdam wel grotendeels op een waterkerende dijk langs het park “de Braak” en het Amsterdamse Bos. Dit gedeelte wordt nog altijd gebruikt door de museumtram.
    Overigens ben ik in de jaren ’60 met mijn vader met de auto over “de oude spoorbaan” bij De Hoef gereden. Ik had toen al grote belangstelling voor alles wat met treinen en spoorlijnen te maken had. Bij De Hoef was toen nog de oude spoorbrug in gebruik voor wegverkeer. Ik weet zeker dat ik vanuit de auto geen spoortrace langs de weg heb gezien. Het kan niet anders zijn, dan dat we met de auto over de weg reden, die OP de oude spoorbaan is aangelegd. Bert Gortemaker

    Like

  2. Via het nieuw gedrukte “Sporen” deel 1 kwam ik er achter dat er een web-site bestaat: Haarlemmermeerspoor.nl. Nooit eerder geweten. Op deze website zijn foto’s te zien van het trace tussen de spoorhuizen 53 en 54 (allang gesloopt). Dit traject liep onderaan de dijk. Vanaf spoorhuis 54 op de huidige autoweg. Een lichte slinger in de weg is te zien op Google Earth.

    Like

  3. Dat fietspad aan de tweede bedijking is al gemaakt in de eerste helft van de jaren ’80. Als u interesse heeft in een foto waar deze spoorlijn op staat graag even contact opnemen.

    Like

  4. Een vervolg op m’n eerste reactie. Om precies te zijn, het dunne lijntje op uw Google-mapskaartje is volgens mij niet de oude spoorlijn, maar de sloot onder aan de dijk waar de lijn gelopen heeft.
    Leuk om de bovenste kleurenfoto te zien, dat was bij mij thuis. Ik heb daar regelmatig met de trekker gereden.

    Like

Geef een reactie

