Een dronken trucker in de achtertuin

J.H. Gels zag in 1987 een advertentie staan in ‘Tussen de Rails’: spoorwoning te koop. Dat leek hem wel wat voor zijn zoon, die op zoek was naar woonruimte. Zoonlief aarzelde echter. Hij durfde niet. En dus kocht Gels spoorhuis 51 aan de Angstelkade zelf maar.
Spijt heeft hij er niet van gehad. ,,Het is mooi hier, en rustig. Als je van dit soort afgelegen plekken houdt, is het geweldig.’’

Al kan Gels zich goed voorstellen dat sommigen het aan de Angstelkade iets té afgelegen vinden. ,,De eerste keer dat ik hier mijn verjaardag vierde, kon je slechts bij het huis komen door met een roeibootje over te varen. Sommige van de gasten stonden doodsangsten uit. Het was koud, het vroor zelfs en het was aardedonker. ‘Waar ben je in hemelsnaam aan begonnen?’, vroeg mijn zus. Maar ik vond het prachtig. Nog steeds.’’

De meest directe buren wonen weliswaar op een steenworp afstand – in spoorhuis 52, om precies te zijn – maar daar zit dan wel de Angstel tussen. De overige buren wonen allemaal diep in de polder, einden verderop. Ongemakkelijk vindt hij het niet. ,,Het valt het allemaal wel mee.  Ja, je kunt je vuilniszak niet voor de deur zetten, want de vuilniswagen rijdt niet verder dan het viaduct bij de provinciale weg. Maar als dat nou alles is…

Ondanks die afgelegen ligging, is het niet echt stil rond het huis. De A2, die op een paar honderd meter van de achtertuin ligt, zorgt voor een permanent achtergrondgeruis. Gels zegt dat het zijn woonplezier nog geen moment heeft bedorven. ,,De afgelopen jaren, tijdens de werkzaamheden rond de verbreding, hebben we wel wat overlast gehad. Maar ook daar was wel mee te leven. En dank zij die verbreding komt de weg eigenlijk alleen maar verder van ons af te liggen.’’

Hoewel hij geen hinder van de weg zegt te hebben, staat de A2 wel garant voor opmerkelijke verhalen. ,,Op een avond, hoorde ik een enorm kabaal op het pad. Ik keek naar buiten en zag een vrachtwagen met oplegger in volle vaart op het huis afdenderen. Hij remde op het laatste moment, maar niet nadat hij mijn auto had geraakt. Ik liep naar die kerel toe, deed de deur van zijn cabine open en hij donderde op de grond. Straalbezopen.’’

Gels belde de politie die de Russische chauffeur ophaalde. De vrachtwagen bleef tot ergernis van Gels op zijn pad staan. ,,Toen ik me ’s ochtends afvroeg wat we in hemelsnaam met dat gevaarte moesten, kwam een taxi aanscheuren met die chauffeur er in. Hij stapte op zijn gemak weer in zijn wagen. Hij haalde onder zijn stoel een halfvolle fles wodka te voorschijn en dronk die leeg zoals wij een flesje limonade naar binnen gieten. Vervolgens zette hij zijn wagen in zijn achteruit en racete het pad af, zo de snelweg op.’’
Gels steekt zijn handen in de lucht.
,, Vind je dat niet ongelooflijk?’’

Geef een reactie

