Opkomst en ondergang van station Nieuwersluis

Station Nieuwersluis, het meest oostelijke eindpunt van de Haarlemmermeerlijnen, lag midden in het platteland. Er stond vrijwel niets omheen. De dichtstbijzijnde dorpen waren Nieuwersluis op één kilometer en Loenen op bijna twee kilometer afstand. En dat waren in de negentiende eeuw niet bepaald wereldsteden. Nog steeds niet trouwens. Toch had het station een uitmuntende dienstregeling. Alles wat zich tussen Amsterdam en Utrecht over rails bewoog, stopte er. Op het hoogtepunt hielden er wel 80 treinen per dag halt.

Deze uitstekende aansluiting op het spoorwegnet hadden Loenen en Nieuwersluis te danken aan de onderhandelingsgave van H.J. Doude van Troostwijk. Toen de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen bij hem aanklopte voor de  aanleg van de Rhijnspoorlijn, was hij wel bereid om grond te verkopen. Onder één voorwaarde: tot in eeuwigen dage was elke trein verplicht daar te stoppen.

In 1915 sloten ook de Haarlemmermeerlijnen op het station aan en nam het aantal treinen  verder toe. De Staatsspoorwegen vonden het toen kennelijk welletjes en kochten het recht van Doude van Troostwijk in 1916 gedeeltelijk af. In plaats van 80 stopten er voortaan nog 40 treinen. De afkoopsom leverde de familie de lieve som van 100.000 gulden op.

In de 34 jaar daarna ging het langzaam maar zeker bergafwaarts met station Nieuwersluis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verwoestte een bom het gebouw gedeeltelijk. Na de bevrijding is de schade weer hersteld, maar heel veel dienstjaren heeft het station niet meer gemaakt. In 1950 viel het doek voor het laatste personenvervoer op de Haarlemmermeerlijnen. Het reizigersverkeer bij het station stelde rond die tijd nauwelijks meer iets voor, hoewel er nog steeds een flink aantal treinen verplicht stopte.

In 1953 besloten de NS het hele station op te doeken. Ze kochten het recht van Doude van Troostwijk definitief af – wat de nazaten opnieuw 100.000 gulden opleverde – en hieven de halteplaats op. Kort daarna is het station gesloopt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s