De Treinweg, natuurlijk

IMG_1975bEen kleine kilometer buiten Aarlanderveen is het eenzame bestaan van het spoor eindelijk weer voorbij. Een fietspad splitst zich van de Kerkvaartweg af en buigt naar de provinciale weg op het oude tracé toe. Voor het eerst sinds Nieuwkoop kunnen de restanten van de Haarlemmermeerlijnen op een comfortabele manier, zonder direct levensgevaar en zonder het autoverkeer te hinderen, van nabij worden gevolgd.

De blijdschap over de hereniging leidt al snel tot een vergissing. De veronderstelling ‘autoweg + fietspad = oude spoorweg’ is slechts een paar honderd meter juist. Bij de plek waar ooit spoorhuis 63 (Hooge Dijk) stond, maakt de autoweg een flauwe nocht naar het noordwesten. Het spoor kachelt gewoon rechtdoor, naar het zuidwesten, als een veredelde polderweg. Het fietspad langs de provinciale weg fietst echter zo lekker, dat deze afslag wordt gemist. Een paar honderd meter verder, stuit de weg op een grote rotonde met daarachter een breed kanaal.

Onmiddellijk is daar het gevoel dat er iets niet klopt.
De weg houdt wel heel snel op. Volgens de kaart moest het spoor nog vijf-, zeshonderd meter verder gaan. En waar zijn trouwens spoorhuis 64 en spoorhuis 65? Die horen duidelijk zichtbaar te zijn aan de andere zijde van het water. Ze kunnen natuurlijk het uit het zicht zijn geraakt door de bomen aan de overkant. Maar wat doen die bomen daar eigenlijk? Op oude, maar ook weer niet zo heel oude, foto’s van de huizen was er nog geen boom te bekeken.

Tijdens een halfslachtige poging om het kanaal over te steken, dringt het besef door dat dit deel van de tocht faliekant is mis gegaan. Dit is het spoor niet. Het kan gewoon niet. Het lijkt er niets eens op. Was daar een eind terug trouwens niet een afslag?

IMG_1986bDat die veredelde polderweg inderdaad het oude spoor is, blijkt wel uit het straatnaambordje. ‘Treinweg’ staat er op.  In de verte glinsteren twee witte stippen. De hoogste van de twee, een enkele meters boven de dijk uit stekend, huis is al van verre herkenbaar als station Gouwsluis. De tweede stip, lager gelegen en gedeeltelijk aan het oog ontrokken door enkele tientallen er voor geparkeerde auto’s, laat zich uiteindelijk onderscheiden als een pendulevormige dubbele spoorwoning.IMG_1988b

De laatste meters op dit baanvak vergen wat extra inspanningen, want de spoorbrug die voor de huizen lag, is allang verdwenen. Er moet nu via een kilometer worden omgereden, naar de hefbrug, om de overkant van de Oude Rijn.
aarlanderveen-gouwsluis. Foto: google maps/Kees Boskamp

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s