Tussen verre klanten en een verdronken dorp

IMG_1929bHet is opmerkelijk hoe het spoor en zijn omgeving zo’n beetje elk baanvak van uiterlijk veranderen. Om een paar voorbeelden te noemen: tussen Bovenkerk en Legmeerpolder was het een trambaan, tussen Kanaalweg Zijdelweg een knus wandelpad, tussen Bovenkerk en De Hoef een kronkelend, rustiek dijkpaadje en tussen De Hoef en Nieuwveen een rechttoe rechtaan fietspad door een kale polder.

Tussen station Nieuwveen en halte Zevenhoven heeft de spoorweg zich weer een nieuwe vermomming aangemeten: die van provinciale weg met een ongehoord brede ventweg. De parallelweg is breed genoeg om een trekker over heen te laten rossen zonder dat hij hoeft uit te wijken voor wie dan ook. Hooguit, een beetje, voor een andere trekker die hem tegemoet komt denderen.

Een fietser die ter plekke niet zo bekend is, schrikt zich geregeld het apenzuur als er weer zo’n kluitenslingerend gevaarte voorbij komt razen. En meestal, wanneer de angstkrampen in de maag net weer een beetje aan het wegtrekken zijn, dendert de aanhanger voorbij. Hoewel dat achteraf, na wat logisch nadenken, ook weer niet zo onverwacht had hoeven te zijn. De boeren raggen natuurlijk niet voor de lol met hun machines over de weg. Niet dat ze de indruk wekken dat ze het rijden heel vervelend vinden, maar het moet wel enig nut hebben.

Als de stofwolken en de kluiten weer zijn neergedaald, en er dus tijd is om eens rustig rond te kijken, wordt snel duidelijk dat de spoorwegmaatschappij hier een buitengewoon rechtlijnig beleid voerde. Zevenhoven kreeg een eigen halte, maar die lag wel ruim een kilometer buiten het dorp. Het is weliswaar geen wereldstad, nog steeds niet, maar een eeuw geleden woonden er nog altijd 1100 man. Had die lijn er een beetje naar toe gebogen, denk je als buitenstaander. Dat had misschien weer wat extra klanten opgeleverd.

Van de bebouwing direct langs het spoor hoefde de H.E.S.M. het in elk geval niet te hebben. Het waren vooral boerderijen en her en der wat tuinderwoningen. Die hadden natuurlijk ook recht op vervoer, maar erg vol krijg je de trein daar niet mee. IMG_1931De lijn liep wel dwars door het dorp Schoot, waarnaar het overblijfsel van het spoor hier is vernoemd. Maar veel reizigers zal de spoorwegmaatschappij daar niet hebben getrokken. Schoot is rond 1750 verdronken, meldt een van de straatnaamborden. Een interessante geschiedenis, maar daar is hier even geen plek voor.

Haltehuis Zevenhoven bestaat al een tijdje niet meer. Het is in 1945 gesloopt. Op de plek waar het stond, ligt nu een rotonde. In de vorm van de bermen, die buitengewoon ruim zijn hier, zijn nog steeds de omtrekken van het emplacementje te herkennen.nieuwveen-zevenhoven

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s