Volg het huis

IMG_1832 Spoorhuis 53Spoordijken zijn heel wat robuuster dan spoorhuizen. Als een spoortracé er nog ligt, hoeven de bijbehorende huizen het niet per se overleefd te hebben. Maar als een spoorhuis nog bestaat, ligt de bijbehorende lijn er bijna altijd naast. Het is soms een beetje zoeken, maar er is vrijwel altijd wel iets in de omgeving dat de vorm heeft of de contouren volgt van een spoordijk.

Spoorhuis 53 (Mijdrechtse Zuwe) is een van de weinige uitzonderingen op deze regel. Er is in de directe nabijheid van het huis niets te zien dat ook maar een beetje op een spoordijk lijkt. De inrichting van het gebiedje waar het ligt zal ongetwijfeld niet hebben geholpen het tracé te bewaren. Op een lapje grond van een paar hectare zijn een drukke verkeersweg, een busbaan – die op het oude spoor naar Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen en Nieuwersluis – een wirwar aan fietspaden, een sloperij en een fort van de Stelling van Amsterdam samen geperst. Wie bekommert zich dan om een treinbaan waar al 75 jaar lang niets meer over rijdt?

De enige manier om de richting van het spoor te achterhalen, is de opmerkelijke oriëntatie van het huis. Het staat niet met zijn voorkant of zijkant naar de weg, maar met een van zijn hoeken. Alsof het zijn linkerschouder naar voren heeft geduwd.IMG_1837 Wie de diagonale lijn van het spoorhuis volgt – graag denkbeeldig, want de Mijdrechtse Zuwe is ondanks de landelijk klinkende naam een verkeersriool van het ergste soort – komt op de Ringdijk Tweede Bedijking toch weer op het spoor terecht. En zo is het tracé hier toch niet helemaal verloren gegaan.

Op de Ringdijk Tweede Bedijking is het volgen van de Haarlemmermeerlijnen een fluitje van een cent. Rij op het fietspad naar De Hoef, en… nou ja, dat is het. Wel dringt zich de vraag op of het spoor nou precies op de dijk liep of ernaast, op wat nu het fietspad is. Het fietspad lijkt een beetje smal voor het spoor. Maar de dijk zelf is weer geen voor de hand liggende plek. Spoorwegmaatschappij H.E.S.M maakte op andere plaatsen nooit gebruik van een dijk, vooral niet als die binnen schootsafstand lag van de Stelling van Amsterdam.
bovenkerk-de hoef Foto: Google Earth/Kees BoskampDat moet dus nog even worden nagezocht in de archieven.

De polder waarlangs het spoor liep, is prachtig en vrijwel onbedorven. Pas nabij de grens met De Hoef duikt er een tikkeltje ontsierend kassengebiedje op. De Haarlemmermeerlijnen laten het gauw achter zich en snellen via de Oude Spoorbaan – prachtige naam, natuurlijk – naar de brug over de Amstel. De huidige oeververbinding heeft nooit een trein van dichtbij gezien. De spoorbrug is allang gesloopt. Ook het station De Hoef, een eindje verderop, is verdwenen. IMG_1853Het is al in 1938 plat gegooid, twee jaar na het opheffen van de lijnen. Wat er nog wel is, is het brugwachterhuis. Een beetje eenzaam staat het daar mooi te wezen, met zijn nummer, 55, in grote cijfers op de gevel geschilderd.

Advertisements

One thought on “Volg het huis

  1. Pingback: Het spoor langs de Ringdijk Tweede Bedijking « Sporen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s