Rails, rails, rails

IMG_1768Vlak na de splitsing bij Bovenkerk, enkele tientallen meters na de plek waar het spoor naar Aalsmeer met een scherpe bocht afscheid heeft genomen van de lijn naar Uithoorn, liggen enkele herinneringen aan de Haarlemmermeerlijnen nonchalant langs de weg. Een bundeltje spoorrails, waarschijnlijk ooit achtergebleven na het opbreken van het tracé, roest zachtjes in het gras.

Het spoor zelf vermomt zich al snel als een geasfalteerd fietspad, dat in volle vaart op de Beneluxlaan afschiet, om vervolgens vlak voor die weg opzij te zwiepen, naar een oversteekplaats. De oude spoorbaan, die zo’n scherpe bocht nooit gemaakt kan hebben, duikt aan de andere kant van de Beneluxlaan op als een smal grasveldje. Voor eventjes, want nauwelijks honderd meter verder wordt de spoordijk eindelijk weer gebruikt waarvoor de spoordijk ooit is bedoeld: om rails te dragen.

Het GVB heeft dit stukje van de Haarlemmermeerlijnen in gebruik genomen als tramlijn, zodat reizigers comfortabel naar de rand van Bovenkerk kunnen reizen. Het is daarmee een van de weinige stukjes Haarlemmermeerspoor die nog steeds in gebruik zijn voor railvervoer. Niet het enige, want een stukje noordelijker gebruikt de Electrische Museumtramlijn Amsterdam het stukje tussen Haarlemmermeerstation en Bovenkerk voor haar ritten met historische trams. En bij Roelofarendsveen rost de HSL enkele honderden meters over het oude spoortracé – waarin het spoordijkje van weleer overigens nauwelijks meer is te herkennen.

De spoorbaan is wel aanzienlijk uitgebreid. De Haarlemmermeerlijnen waren op de meeste plaatsen enkelspoor. De trams mogen het doen met twee banen, die bovendien tamelijk ruim met hekken, looppaden en bermen in het landschap zijn gelegd.

bovenkerk-legmeerpolderDe trambaan beweegt zich met een ruime slinger, net als de trein destijds, naar het zuiden en houdt na een kilometer of wat plotseling op. Twee grote, knalgele stootblokken maken zelfs de meest doordrammende tram duidelijk dat dit het eindpunt is. Het mooi aangeharkte grind maakt ook onmiddellijk plaatst voor de kleine kiezeltjes die doorgaans in de oude spoordijken van de Haarlemmermeerlijnen zijn te vinden. Een smal paadje leidt vervolgens naar een spoorrestant dat al van verre stond te blinken in de zon: spoorhuis 38, Legmeerpolder.

Advertenties

5 thoughts on “Rails, rails, rails

  1. Met grote belangstelling heb ik jouw verhalen gelezen. Nog regelmatig lees ik stukjes uit het 1e boek “sporen”. Ik wens je succes met het 2e deel.
    Als je iets van me nodig hebt of wilt lenen dan is dat geen probleem. Cock Willers heeft al mijn dia’s die over de Haarlemmermeerspoorlijnen gaan al gescand. Wat dat betreft heb ik dus verder niets te bieden. Ook de 8mm film, die gedraaid is in de Thamerkerk in Uithoorn is op CD gezet. Ik dacht dat jij daar ook al een copie van hebt. Vorig jaar heb ik samen met Cock de restanten uitgegraven van een oude spoorbrug onder de ringweg A10. Hij wist niet van het bestaan af, terwijl hij de hele lijn centimeter nauwkeurig had nagelopen. Overigens had hij ook de fundamenten van het wachthuisje in Bovenkerk (verstopt achter de bosjes) niet gevonden……Groeten van Bert Gortemaker uit Amstelveen.

    Like

    • Hallo Herr Gortemaker,

      ich schreibe Ihnen hier wegen einer ganz anderen Schienen Sache. Bei Flick haben Sie ganz fantastische Fotos von der SNCV vom Hennegau eingestellt. Besteht die Möglichkeit nur für den privaten Gebrauch gute Scans von diesen Fotos zu bekommen?! Entschuldigen Sie bitte, daß ich auf deutsch schreibe, wegen der Lage Aachens als großer Vorort von Vaals verstehe ich niederländisch ganz gut, bin auch seit 20 Jahren Mitglied im NVBS, nur schriftlich will ich Ihnen nichts zumuten.
      Viele Grüße aus Aachen

      Reiner Bimmermann

      Like

  2. Jammer dat er geen tram op de foto te zien is. Ik zelf woon er vlak bij. Maar iemand in Groningen of Maastricht lijkt mij wél nieuwsgierig.
    Overigens lijkt uit de tekst alsof de tram en het oude spoor dezelfde “slinger” maakten. Dat was niet zo. De tram maakt scherpere bochten. Op de luchtfoto is wél het juiste tracé aangegeven.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s