Uitputtend onderzoek

IMG_1773Wat is de beste manier om verdwenen treinbanen en overgebleven spoorhuizen te bekijken?
Dat is simpel: te voet natuurlijk. Al wandelend heeft een spoorzoeker de tijd en de rust om de details te ontdekken die er toe doen. Alle andere vormen van transport zijn te jachtig en vragen zelf te veel aandacht. Wie op de weg moet letten, kan niet om zich heen kijken.

Wandelen is bovendien de meest flexibele vorm van transport. Probeer je Volkswagen maar eens over een looppaadje te manoeuvreren, tussen bramenstruiken en een glibberig spoorslootje door. Dat lukt niet zonder onherstelbare schade aan voertuig, spoortracé en zenuwgestel.

Lopen dus. Maar dat brengt echter wel een paar lastige afwegingen met zich mee. Want, hoe kom je op de plek waar je wezen moet? En hoe kom je verder als je even niet kan wandelen? En hoe kom je weer terug?

Het stuk Haarlemmermeerlijn tussen Uithoorn en Nieuwersluis is een interessant stuk, maar vanuit mijn woonplaats niet echt om de hoek. Het is aanlokkelijk om de auto te nemen, die in de buurt van Uithoorn te parkeren en vervolgens lekker het spoor af te kuieren. Maar vier, vijf uur heen wandelen betekent ook weer vier, vijf uur terugwandelen. Want de auto rijdt helaas niet uit zichzelf mee.

Het openbaar vervoer dan? Dat is in theorie een goede mogelijkheid, ware het niet dat sinds het opheffen van de Haarlemmermeerlijnen er geen fatsoenlijke treinverbinding meer naar Uithoorn richting Nieuwersluis. En de bus is in buitengebieden geen fijn transportmiddel, tenzij het wanhopig zoeken naar een halte, langdurig wachten op een bus en eindeloos langs naburige dorpen rijden een liefhebberij is.

Blijft over, de fiets. Met een fiets aan de hand kan in alle rust gewandeld worden, kan snel een ommetje worden gemaakt als dat nodig is, en kan op elk moment en vanaf elke plaats in elke willekeurige richting verder worden gegaan. Ideaal dus, bedenk ik als ik op een zonnige ochtend vertrek naar Uithoorn en Nieuwersluis.

Maar acht uur later, terwijl het al langzaam begint te schemeren, mijn pijnlijke benen de trappers steeds moeizamer rond krijgen, het zachtjes maar doordringend gaat te regenen en ik ter hoogte van de Westeinderplassen midden in een totaal verlaten polder met een straffe tegenwind worstel, begin ik daar toch anders over te denken. Nog een uur te gaan, misschien wel anderhalf uur in dit tempo…

Mijn kletsnatte spijkerbroek trekt onaangenaam aan mijn benen. Op mijn knieën verschijnen kleine plukjes zeepsop, kennelijk restjes wasmiddelen die door het vele vocht en de voortdurende beweging weer helemaal tot leven zijn gekomen. De podcasts uit mijn ipod zijn onverstaanbaar door de gierende wind, zodat de regen in mijn gezicht de enige afleiding is. ‘Handig zo’n fietstocht’, had ik de avond ervoor gezegd, ‘dan kan ik meteen nadenken over de verhalen.’ Maar alle invallen, als ze al komen, zakken onmiddellijk weg in een moeras van moeheid.

Leimuiden. Eindelijk weer eens iets van een bebouwde kom. Maar de rode aanwijsborden met het hatelijke aantal kilometers naar Leiden hadden ze wel weg mogen laten. Weteringbrug. Weer zo’n rotdijk met open water en open velden. Ik kan me even niet voorstellen dat ik hier ooit heb gestaan, op een zonnige lentemorgen, om een verhaal te schrijven over de gelukkigste kern van Haarlemmermeer. Kunnen ze in Rijpwetering trouwens niet die grijns van het beeld van Joop Zoetemelk halen? En waarom is die weg door de polder altijd veel langer dan ik me kan herinneren van de vorige keer?

Maar dan stopt eindelijk de regen, duikt aan de horizon de skyline van mijn woonplaats op. De benen beginnen minder zeer te doen, met de honger valt het opeens wel mee en de wind… waar is de wind eigenlijk?

‘Was het leuk?’, vraagt mijn vrouw als ik twintig minuten later eindelijk thuis ben. ‘Ja’, antwoord ik en ik meen het ook nog.

Geef een reactie

