Stoomtreinen op de digitale snelweg

De Haarlemmermeerlijnen mogen dan al lang en breed zijn opgeheven, ze blijken toch nog aardig met hun tijd te zijn meegegaan. Het stoomtreintje heeft namelijk niet alleen in het landschap zijn sporen achtergelaten, het leeft ook op internet voort. Zoek met Google naar ‘Haarlemmermeerlijnen’, of ‘Haarlemmermeerspoorlijnen’ en de websites waar het oude stoomnet op voorkomt, vliegen over het scherm. Twee sites vallen onmiddellijk op omdat ze in hun geheel zijn gewijd aan de Haarlemmermeerlijnen: http://www.haarlemmermeerspoor.nl en een site met een wat omslachtiger url: home.planet.nl/~verli118/haarlemmermeer.htm. De site http://www.haarlemmermeerspoor.nl is het werk van Amstelvener Kees Boskamp. Hij heeft een uitgebreide, zelfs tamelijk compleet ogende serie webpagina´s gemaakt waarin hij alle tracés van de Haarlemmermeerlijnen in kaart brengt. Hij geeft een korte routebeschrijving, toont kaartjes van de lijnen, foto’s van de bestaande en een groot aantal gesloopte spoorhuizen en stations, meldt bijzonderheden die hem onderweg zijn opgevallen en laat tekeningen zien van de verschillende typen gebouwen. Verder zijn er aparte pagina’s gewijd aan de geschiedenis, het rollend materieel en spoorliteratuur en besteedt hij aandacht aan modelbouwers die zich met de Haarlemmermeerspoorlijnen bezighouden. Op dit onderdeel van de site is ook werk van zijn hand te vinden: een model van station Amstelveen. ,,Daar is de website min of meer uit voortgekomen”, zegt Boskamp. ,,Ik wilde al een tijdje een site bouwen, zonder dat ik eigenlijk wist waarover. Totdat ik er achterkwam dat hier, in Amstelveen, een oud stationnetje stond. Ik raakte geïnteresseerd in de Haarlemmermeerlijnen, leende in de bibliotheek de boekjes van Russer en De Jonge, en besloot de site daaraan te wijden.´´ De website is voor zijn gevoel nog steeds niet af. ,,Ik loop voortdurend tegen nieuwe dingen aan, die ik dan onmiddellijk toevoeg. Wat ik ook steeds meer doe, is bij bewoners van spoorhuizen aanbellen. Mensen vinden het vaak fantastisch om over hun huis te vertellen.” Zijn laatste nieuwtje is een aanvulling op Google Earth, het computerprogramma waarmee gedetailleerde satellietfoto’s zijn te bekijken. Boskamps aanvulling toont de Haarlemmermeerlijnen met al zijn stations en haltehuizen, geprojecteerd op een satellietfoto van Haarlemmermeer en omstreken. Leidenaar Hans Verlint concentreert zich met zijn website op één onderdeel van de Haarlemmermeerlijnen: het spoor tussen Leiden en Hoofddorp. Het is geen website waarop heel veel interactief is te klikken: Verlint vertelt het verhaal van station en emplacement Leiden-Herensingel, geïllustreerd met veel historisch fotomateriaal en neemt zijn lezer vervolgens even kort mee langs alle stations richting Hoofddorp. Verlints site komt voort uit zijn belangstelling voor treinen en voor modelbouw, en uit frustratie. ,,Ik ben opgegroeid in de buurt van station Leiden-Herensingel en het leek me op een gegeven moment leuk om dat na te bouwen. Ik zocht op internet of ik er iets over kon vinden, maar er was op dat moment niets. Geen foto’s, geen teksten, echt helemaal niets. Toen dacht ik: dan maak ik toch zelf een website.” Hij haalde zijn gegevens voornamelijk uit het Gemeentearchief van Leiden en uit zijn eigen geheugen. Verlint heeft de goederentreinen zelf dag in dag uit voorbij zien komen. ,,Ik zat op een lagere school aan de Willem de Zwijgerlaan. Daar reed die trein pal achter.” Een site waarop de Haarlemmermeerlijnen in hun geheel zijn te volgen en waarop ook alle spoorhuizen zijn beschreven, is http://www.stationsweb.nl. Het is een indrukwekkende site. De ontwerper en beheerder ervan, Wichor Bramer uit Gouda, heeft niet alleen de Haarlemmermeerlijnen, maar álle gebouwen die langs elke spoorlijn die ooit in Nederland is aangelegd beschreven. Bovendien heeft hij van vrijwel alle huizen en stations recente én historische foto´s op zijn site geplaatst. In totaal zijn er nu 11679 afbeeldingen van 1383 gebouwen te zien. ,,Een behoorlijk uit de hand gelopen hobby”, noemt Bramer het zelf. ,,Het is ooit begonnen toen ik tijdens fietstochten her en der oude spoorgebouwen ontdekte. Ik wilde er meer van weten, begon foto’s te verzamelen en besloot vervolgens wat ik had op internet te zetten. En ja, als je eenmaal bent begonnen, wil je alles compleet hebben.” Bramer heeft inmiddels een aantal mensen om zich heen verzameld die hem voorzien oud en nieuw materiaal. Maar de meeste foto’s heeft hij zelf geschoten. Bramer heeft ook een nieuwsgroep in het leven geroepen waar liefhebbers kunnen discussiëren over het wel en wee van spoorhuizen. home.planet.nl/~verli118/haarlemmermeer.htm http://www.haarlemmermeerspoor.nl of http://www.hspoor.tk of home.tiscali.nl/haarlemmermeerspoor/nieuws.htm http://www.stationsweb.nl groups.yahoo.com/group/stationsgebouwen/ earth.google.com/download-earth.html

Geef een reactie

