Met een boemel op ramkoers door Nieuw-Vennep

Het gebrek aan succes van de Haarlemmermeerlijnen heeft ook zijn goede kanten gehad. Door de tamelijk snelle opheffing van het spoor, hebben de Nederlandse Spoorwegen nooit de gelegenheid gehad om het rijke scala aan spoorwoningen op te ruimen. Wichor Bramer, beheerder van de website http://www.stationsweb.nl – waarop foto’s en gegevens staan van zo ongeveer alle spoorgebouwen die Nederland ooit heeft gekend – ziet het patroon vaker.
,,Veel van de oude spoorhuizen verliezen na verloop van tijd hun functie. Bij een spoorwegovergang, om maar wat te noemen, hoeft natuurlijk allang geen spoorwegwachter meer te wonen. De Spoorwegen weten op een gegeven moment ook niet meer wat ze met die panden aanmoeten, en laten ze afbreken. Bij de Haarlemmermeerlijnen hebben ze daar nooit de tijd voor gehad. Die huizen gingen na de opheffing van het spoor in particuliere handen over, en die zorgen er meestal wel goed voor.”
Als Bramers veronderstelling ergens is bewaarheid, dan is het wel in Nieuw-Vennep. Van de zes spoorgebouwen die er ooit stonden, staan er nog altijd vijf overeind. Daarmee is Nieuw-Vennep, na het veel grotere en uitgestrektere Amstelveen, de plaats binnen het net van de Haarlemmermeerlijnen met de meeste spoorgebouwen. Jammer genoeg is uitgerekend het stationsgebouw verdwenen, dat voor het dorp nog steeds een absolute verrijking zou zijn geweest.

Het tracé zelf is vrijwel volledig uit het straatbeeld is verdwenen. Het dorp mag dan barsten van de spoorgebouwen, een fatsoenlijk stukje spoordijk is er niet te zien. Nieuw-Vennep heeft de route van de Haarlemmermeerlijn bovendien vrijwel nergens in de straten of de bebouwing laten terugkeren, zoals elders wel is gebeurd.
De trein zou, als hij station Nieuw-Vennep had verlaten  nu een ongemarkeerde plek in het Dr. Van Haeringenplantsoen – frontaal op een rijtje woningen knallen. Waar de trein er aan de achterkant weer zou uitkomen, is op het oog al helemaal niet te zeggen. Slechts met de oude routekaart en een moderne plattegrond in de hand, is ongeveer te zeggen waar de locomotief zich door de achtergevel zou boren. Ergens ter hoogte van de Boogaardstraat.
De trein zou dit straatje enkele tientallen meters volgen, om zich daarna respectievelijk op een blokje jaren ’60-woningen te storten, het gebouw van de scoutinggroep Kagiwepi, een deel van de lokalen van openbare montessorischool De Boog en een paar aangename villa’s, om uiteindelijk pál langs het spoorhuis aan de Eugénie Prévinaireweg, de Ruiterstraat op te schieten.
Met grote verwoestingen zou het daarna eventjes meevallen. De denkbeeldige locomotief zou slechts het gazon bij de bejaardenwoningen langs de Sikkelstraat en de achtertuinen van de huizen aan de Sportveldweg aan gort rijden, in elk geval niets dat niet met enig geschoffel en getimmer is te herstellen. Duidelijke aanwijzingen dat er daadwerkelijk een trein heeft gereden, zijn ook hier trouwens niet te vinden. Geen spoorslootje, geen stukje dijk, niets.
Bij de Zichtweg, waar het spoor volgens de oude stafkaart langzaam naar de Nieuwerkerkertocht buigt, gaat het trouwens weer onherroepelijk mis – als de trein nog zou hebben gereden natuurlijk. Ook hier zijn bovenop de lijn talloze, overigens opnieuw buitengewoon aantrekkelijke, huizen gebouwd.

Met de Venneperweg in zicht lijkt deze speurtocht in een totale mislukking te eindigen, als vlakbij de Nieuwerkerkertocht de Haarlemmermeerlijn alsnog opduikt. Het spoor is hier te zien in de gedaante van een smal wandelparkje, dat precies de lijn volgt waarmee het spoor destijds richting Hoofddorp afboog. Een kromme sloot aan het begin, die de bocht heel mooi, en heel geleidelijk volgt, maakt wel duidelijk dat hier iets bijzonders aan de hand is. Want een kromme sloot, waar vind je die in Haarlemmermeer?
Voor het geval iemand mocht twijfelen dat het spoor hier heeft gelegen, doemt aan het einde van het parkje, als de sloot is weer een rechte lijn volgt, een tastbaarder bewijs op: twee typische spoorhuizen. Keurig achter elkaar, in het verlengde van het parkje, wachten ze op reizigers, die al zeventig jaar niet meer komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s