Hoe woning 8 een klein paleis werd

Niet het treinverkeer, maar de scheepvaart domineert de entree naar wachterwoning nummer 8. Bij het huis, op de kruising van de IJweg en de Geniedijk in Hoofddorp staat een metershoge schuit in de steigers. Zeildoek klappert zachtjes in de wind, ongeveer op de plek waar ooit de abri langs het spoor stond.
De omgeving van de treinbaan zelf is ook stevig onder handen genomen. Langs de plek waar ooit de rails liepen, is nu een aangenaam ogende tuin, met vijver, houten plankiers en zithoekje. Een leuk plekje voor de oude wachter om even bij te komen, had hij zijn oude woning kunnen terugzien. De beste man zal er weinig in hebben herkend van het eenvoudige onderkomen waarin hij destijds moest bivakkeren.

De IJweg was tot 1936 een van de halteplaatsen in de Haarlemmermeerlijn. Het was geen officieel station. In woning nummer 8 konden treinpassagiers ook niet schuilen. Dat moesten ze doen in een kleine abri, een soort vakwerkhokje waar de trein, indien nodig, even stilhield.
De huidige eigenaar van woning nummer 8, Paul Exalto, heeft de resten van die abri teruggevonden toen hij in zijn tuin aan de slag ging. ,,Een eenvoudig ding, hoor. Het stelde niet veel voor.”
Hoe simpel ook, volgens de overlevering was het wel een wachthuisje met een gebruiksaanwijzing, die de vroege reizigers nog niet helemaal door hadden. Het wachthokje had schuifdeuren die vanzelf op slot vielen. Erg handig, want zo liet niemand het ding urenlang open staan, Probleem was alleen dat de ontwerpers er niet aan hadden gedacht om een ontgrendeling te maken aan de binnenzijde. Volgens spoorhistoricus Russer moest menig reiziger in de begindagen van de Haarlemmermeerlijnen enigszins gespannen wachten tot de spoorwachter hem kwam bevrijden.
In de wachterwoning zelf was het ook eenvoud troef toen Exalto het ruim een kwart eeuw geleden, in 1980, verwierf. ,,Het was een relatief klein huis. In een goede staat, dat wel, maar zonder enige luxe.”
Exalto heeft het uiterlijk van de woning sindsdien ingrijpend gewijzigd. De wachterwoning kreeg er een soort L-vormige aanbouw bij en een losstaande werkplaats. Het werd bovendien helderwit geschilderd, waardoor het nu meer de uitstraling heeft van een luxueuze, beetje mediterraan ogende villa dan van een rechttoe rechtaan spoorhuis in Waterstaatsstijl.
Hoewel geen bouwkundige – Exalto komt uit de scheepvaart, vandaar ook het schip op zijn erf – heeft hij de verbouwing grotendeels zelf uitgevoerd. ,,De vloer heb ik laten leggen, dat wel, en ook het stucwerk is uitbesteed. Maar de rest heb ik zelf gedaan.”
Het opmerkelijke dat buiten niet of nauwelijks is te zien waar het oude huis ophield en waar de aanbouw zeventig jaar later is neergezet. ,,Ik heb ook mijn best gedaan zo veel mogelijk dezelfde materialen te gebruiken en dezelfde stijl te hanteren. Volgens mij is dat heel aardig gelukt”, zegt hij niet zonder trots.
De Hoofddorper heeft respect voor het ontwerp van het huis en de manier waarop die is uitgevoerd. ,,Er zijn de duurste materialen gebruikt. Dubbel gebakken stenen en beton van de hardste soort. Daar kom je echt niet doorheen. Ik heb wat boormachines versleten op die bakstenen. Het is bovendien ongelofelijk degelijk gebouwd. De muren zijn ‘steens gemetseld’, dat wil zeggen: ze zijn niet in de lengterichting neergelegd, maar dwars op elkaar gestapeld. Dat krijgt je massieve muren van wel twintig centimeter dik. Enorm sterk, maar dat moet ook wel als er voortdurend treinen langsdenderen.”
Het huis is niet onderheid. Toch is er volgens Exalto nog geen scheurtje in de muren te zien. ,,Dit soort huizen zijn ‘op staal’ gebouwd. Men groef een kuil tot men op een zandlaag kwam. Daar werd dan op gebouwd. Zo lang je die zandplaat maar niet beroert, is die enorm sterk.”

Advertenties

2 thoughts on “Hoe woning 8 een klein paleis werd

  1. Pingback: Spoorhuis 8 staat te koop | Sporen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s